I de mange år jeg har undervist i tv-nyhedsdramaturgi, har en af de afgørende pointer været at journalister uddannet til at skrive nyheder til avissider, skulle aflære nyhedstrekantens form-indholds-logik hvis de skulle lære at lave velfungerende tv-nyhedsindslag.
Der var endda udviklet en særlig nyhedsberettermodel - en forenklet klassisk berettermodel - til at indfange kravene til nyhedsfortællingens opbygning, kunne man som underviser belære kursisterne om:
Hook, Context, Develtopment, Wrap.
Men når det gælder web-nyhedsdramturgi, så er det ikke nær så indlysende hvorfor man ikke skulle kunne bruge 'nyhedstrekanten' som formmæssig matrice, idet man kan argumentere for at en web-side med en indlagt player og en avisside har flere funktionelle lighedspunkter end de begge har med en regulær broadcast-tv-udsendelse med indslag.
Og et web-tv-nyhedsindslag har den særlige egenskab at man kan hoppe af og på undervejs, og starte forfra og gense hvis man ønsker. I princippet meget lig forholdet i forbindelse med læsning af en skreven tekst.
Og et web-tv-nyhedsindslag har den særlige egenskab at man kan hoppe af og på undervejs, og starte forfra og gense hvis man ønsker. I princippet meget lig forholdet i forbindelse med læsning af en skreven tekst.
'Nyhedstrekanten' er jo betegnelsen for nyhedsartiklens
klassiske grundform.
Princippet der styrer fremstillingen af avisnyheden, er
at det der indholdsmæssigt konstituerer nyheden – 'kerneafsnittet' der skal besvare de for nyheden
helt afgørende hv-spørgsmål – at det fortælles kort og klart i toppen af historien.
Og at man
derefter gennem de følgende afsnit udbygger med supplerende baggrund,
konkretiseringer, konsekvenser, oplysende sidehistorier, underordnede vinkler,
årsagsforklaringer, forhistorier mv.
Princippet for i hvilken rækkefølge disse uddybende og baggrundsgivende afsnit bringes er simpelt: ”faldende væsentlighed”. Jo mindre betydning informationen har for forståelsen af den aktuelle nyhedsbærende og vinklede information i kerneafsnittet, jo senere i artiklen skal den information ligge.
I forhold til læseren betyder det at man tilsvarende antager en faldende interesse eller motivation for at læse videre, jo senere i artiklen man kommer.
Mens den bagvedliggende ide i berettermodellen er at fastholde læserens, lytterens eller seerens interesse helt til slutningen af fortællingen, så er ideen i nyhedstrekanten at læseren skulle kunne stå af undervejs - og så alligevel være sikker på at have fået essensens af historien.
Produktionelt var nyhedstrekantens funktion også at redaktionssekretæren nemt og hurtigt kunne redigere i artiklen
– ved at klippe og skære linjer og afsnit ud bagfra.
Avis(side)konteksten hører med til forståelsen af denne kompositionsform: Når læseren hopper af undervejs, så skifter han til en anden artikel på samme side eller til en artikel på en følgende side.
Hvis man hopper af et web-tv-indslag undervejs, hopper man ikke af siden og web-konteksten og de muligheder man har for supplerende bonusmateriale, links, kontekstinformationer via resten af sidens indgange til at få mere information.
Hopper man af et tv-eller radio-indslag, så slukker man for apparatet - eller zapper til en konkurrerende kanal. En helt anden kop te.
Hvis man hopper af et web-tv-indslag undervejs, hopper man ikke af siden og web-konteksten og de muligheder man har for supplerende bonusmateriale, links, kontekstinformationer via resten af sidens indgange til at få mere information.
Hopper man af et tv-eller radio-indslag, så slukker man for apparatet - eller zapper til en konkurrerende kanal. En helt anden kop te.
På den anden side har undersøgelser vist at fortællinger formet
over nyhedstrekanten ikke er særligt nemme at kapere – især for læsere uden
særlige vidensmæssige forudsætninger i forhold til indholdet. Så hvis de begrundelser som ligger bag ved valget af nyhedstrekanten svækkes eller forsvinde, så er berettermodellen - eller bølgemodellen at foretrække.
Hvis
man bruger samme grafiske system som når man anskueliggør berettermodellen og bølgemodellen, (som en spændingskurve udfoldet hen ad en vandret tidslinje og med spændingsstyrken
markeret ved højden på den lodrette akse) så kan man anskue nyhedstrekanten som
en kurve med en faldende serie 'bølger' med den højeste i starten og den laveste til sidst –
altså nærmest en slags omvendt berettermodel hvor man starter med ”klimaks” i toppen og fortsætter nedad med mindre og mindre betydningsfulde uddybende afsnit mod bunden.
TV-nyheder
i gamle dage - op til ca. midten af 80´erne - fulgte faktisk i vidt omfang nyhedstrekanten,
dels fordi alle tv-journalister tidligere var skolede avisjournalister, men også fordi
det rent teknisk var nemt at klippe sådan et indslag ned bagfra når optagelserne var på film bånd.
Udviklingen af den dramaturgiske bevidsthede på tv-nyhedsredaktionerne op gennem 80-erne førte til at man efterhånden tilpassede nyhedsindslagets
fortælleform til et forløb formet over berettermodellen eller bølgemodellen,
men dog sådan at nyhedsvinklen som regel blev afsløret mere eller mindre
direkte i nyhedsværtens oplæg/intro/'spib', svarende til nyhedsartiklens manchet.
Nyhedstrekanten som
formende for længere web-tv-indslag
De argumenter der i tidernes morgen har været for at bruge
nyhedstrekanten som den gennemgående fortælleform på avisnyheder, kan faktisk
også overføres til længere web-tv-indslag.
Da man ved at webbrugere har travlt og er
utålmodige, og ofte skimmer snarere end læser koncentreret, så kan det være et
argument for at bygge et web-videoindslag op efter den model, altså en slags 'omvendt' bølgemodel med forudsat faldende interesse hos brugeren, sådan at man i selve indslaget indbygger en klar grafisk markering af at her kan man hoppe af, fx ved indlagte kapitelrubrikker eller grafiske stop- eller pauseklodser.
Man
producerer og lægger et indledende kerneafsnit først i web-tv-indslaget; derefter lægger man et baggrundsindslag der leverer årsager og forklaringer; og videre et caseinterview; derefter en ekspertvurdering der perspektiverer
historien; og til sidst et afsnit om og med link til lignende historier andre steder og på
tidligere tidspunkter.
I den skrevne kontekst omkring dette kapitelopdelte videoindslag i playeren kan man lægge link til faktabokse, til statistikker, kort, tidslinjer mv.
Disse efterfølgende og i væsentlighed
faldende 'bølgeelementer' kan også lægges som små selvstændige indslag med egen rubrik stykvis i ruder til højre ved siden af playeren.