Det foregående indlæg viste hvordan jeg kom på sporet af et motiv som jeg så forfulgte gennem tre akvareller malet i sommerhuset juli 2017.
Motivet var lidt af en kliché: sten på strand ved vand i vejr. Men jeg forfulgte ikke bare motivet som sådan, men også en stil - med med de farverig og konturrige sten i strandkanten - både våde og tørre - i stærkt kontrastgivende sollys.
Det var ikke bestillingsarbejder som jeg ellers har fortalt er en mental ramme som jeg bruger som drivkraft til at komme videre når jeg ellers ikke er i alverdens hopla til at male.
Men jeg havde denne gang et godt afsæt fra nogle tidligere sten ved vand i vejr-akvareller som jeg havde malet som gaver til gode venner.
Men jeg havde denne gang et godt afsæt fra nogle tidligere sten ved vand i vejr-akvareller som jeg havde malet som gaver til gode venner.
Blandt andet det her som viser 'Musestenen' ved Vemmetofte strand på Stevns:
Akvarel: Musestenen ved Vemmetofte Strand. 2015 (egen produktion) |
Akvareller med dompap som motiv har jeg også dyrket tidligere, og egentlig havde jeg tænkt at det var udtømt med de tre som følger her:
Akvarel: Dompap-par på rønnebærgren. 2015 (egen produktion) |
Akvarel: Dompap - flyvende. 2015 (egen produktion) |
Akvarel: Flyvende dompap-han, mellem rønnebær. 2016 (egen produktion) |
Alle tre akvareller har fotos af mere eller mindre professionelle natur-/fuglfotografer som referencebilleder.
Især det første med dompap-parret er jeg ret tilfreds med.
Da jeg begyndte, var det motiveret af at vi i en tætklippet busk ved søbredden ved sommerhuset faktisk havde et dompap-par med rede og unger forrige sommer. De to gamle for ud og ind ad buskens tætte bladhang med mad til ungerne i nogle uger, og Fister der lystent holdt øje med al den fjedrede travlhed på vingerne, blev holdt i skak af "mor med riven".
Jeg prøvede at tage fotos af parrets lynhurtige indflyvning med mad, men det lykkedes aldrig at få noget der kunne bruges som afsæt for en akvarel.
Ved at google 'flyvende dompap' kommer der en masse fascinerende billeder frem der indbyder til at man forsøger 'akvarelistisk' at fastholde den grafiske skønhed i fugleflugten der jo bliver særlig flot når det er hannen der viser sit smukke orangerøde bryst frem mod beskueren - omkranset af de spændstige vingefjer in action.
Det motiv måtte jeg også forsøge mig med, som man ser ovenfor.
Ingen af de to billeder med 'flyvende dompap' som motiv er jeg dog helt tilfreds med - især fordi brystet er blvet for 'fladt' i dem begge.
Det første (uden rønnebær som en del af motivet) forærede jeg til en ven der var syg og trængte til opmuntring.
Det to andre var jeg samlet set alligevel så tilfreds med at de nu i godt et år har hængt på en af hædersvæggene derhjemme - ved siden af den store akvarel med sten ved vandet fra Öland af Torbjörn Zetterholm.
Og det at de hang der og så charmerende ud, blev så anledningen til de to næste dompap-akvareller som kommer her:
Akvarel: Dompap på hovedet efter søde rønnebær. 2017 (egen produktion) |
Akvarel: Dompap-par og de søde rønnebær. 2017 (egen produktion) |
En halvsøster til mine to døtre fik sig overtalt til at skrive en mail til mig med en 'bestilling' efter sit andet sommerbesøg i vores hus i Riddergade:
Jeg beundrede også sidste år dine billeder, og især to er mine yndlings. Det er de to med små fugle på, som hænger på væggen lige ved siden af døren ind til køkkenet.Jeg vil derfor høre dig om jeg kunne bestille 2 små billeder hos dig.Meget gerne i samme stil som det jeg har vedhæftet af dine. Jeg kan rigtig godt lide de små fugle og bærrene på grenene, typen af fugle må du bestemme og egentlig også motivets detaljer.Jeg håber du har lyst til at lave sådan et par stykker til mig, og lad mig endelig vide hvad det vil koste! Det ville jeg være rigtig glad for, og så synes jeg jo det er sjovt at det er dig der laver dem
Jeg har glad og gerne taget mod bestillingen - og eksekveret den, men jeg hverken sælger eller udstiller.
Og jeg er faktisk ret tilfreds med begge de to der kom ud af opgaven.
Ud over at jeg har fået gjort kroppene og fjerdragterne fysisk runde og fyldige gennem fine farvenuancer af lys og skygge, så er de også kendetegnet ved at de hver fortæller en historie:
Det første om at man som dompap gerne står på hovedet for at få fat i søde rønnebær (det er vinter).
Det andet om at et dompap-par kan komme op at diskutere om hvem der skal have de søde rønnebær imellem dem - også selv om der er flere end nok til begge.
I alle fem dompap-akvareller finder jeg en grundfascination i det grafisk klare udtryk i figurerenes former og farver: sort kalot og sort næb (med reflekser), hvid gump og nogle få hvide og sorte vingefjer - i kontrast til det orangerøde eller grårosa bryst.
Så, altså: Mission accomplished. Og ingen tvivl om at det har været spændende at male videre ud ad det spor som blev lagt ud med de tre akvareller sidste og forrige år.
Så må jeg vel have presset alt saft og kraft ud af akvareller med dompap-fugle som motiv?
Nej! To motiver mere melder sig nu på banen:
Det ene er: dompap(par) med rønnebær i et træ med sne på grenene - evt. ligefrem i snevejr (jfr. Anne-Marie Steen Pedersens computerbearbejdede sne-billede i farver som jeg har vist i et tidligere indlæg).
Det andet er: dompap-par med unger - et motiv jeg aldrig så i virkeligheden forrige år, men kun kunne gætte mig til. Og som er et motiv jeg kun nu tør tænke på at prøve kræfter med fordi jeg trods alt er kommet rimeligt langt med at indfange disse fascinerende fugle i en serie bidrag til 'akvarelmaleriets mysterier'.
Her et nogle mulige referencebilleder til disse nye selvpålagte akvarel-opgaver:
Muligvis kunne jeg også blive udfordret til at male dompap i rønnebærtræ - MED BLADE PÅ!
Nu får vi se!
Tidligere på året malede jeg et lignende bestillingsarbejde, også en fugleakvarel og også af en fugl med røde brystfjer og mørk kalot, men den gang var det en rødkælk/rødhals der var motivet:
Akvarel: Rødkælk, 2017 (egen produktion) |
(fortsættelse følger)