tag:blogger.com,1999:blog-5228524408367970682024-02-19T17:19:25.830+01:00Peters UdsigtMeningen med denne blog er at jeg vil prøve at blive klogere på fænomenet kreativitet - ved selv at skrive om det. Jeg har ikke en masse meninger her. Jeg analyserer og forsøger at forstå. Bloggen her er altså målrettet indsigt og erkendelse - uden noget praktisk formål. Kommenter hvis du har tid og lyst. Er det første gang du er herinde, kan det være en fordel at begynde med nogle af de første indlæg. Undskyld stave- og slåfejl som jeg desværre er ret blind over for.Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.comBlogger880125tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-91543272674197647392018-07-10T15:15:00.000+02:002018-07-10T15:15:44.989+02:00Sense af ugency - har styret en stor del af mine kreative handlinger siden CML-diagnosen
Jeg skrev i det foregående indlæg med det symbolske og metaforiske indledningsord "Deadline", om begrebet/følelsen af det engelske "Senese of Urgency", som et fænomen der kan fremskynde og stimulere kreative processer.
En følelse af at "nu haster det" har jeg oplevet i stadig stigende grad siden jeg for 2-1/2 år siden fik stillet diagnosen CML:
Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-26845183361953127572018-07-08T15:11:00.001+02:002018-07-08T15:25:19.176+02:00"Deadline" - som motor i kreative processer, og andre historier - fx om "programanalyse"
Her i disse VM-foldbodtider, bliver jeg mindet om hvad der faktisk var begyndt at foregå blandt fodbold-trænere og -spillere i begyndelsen af 70'erne. Man havde fået VHS-optage og -afspilleudstyr og kunne derfor optage og afspille en kamp man havde været med i efter at den var spillet, men før den næste.
Og det gjorde det muligt at analysere hvad der objektivt foregik på banen iPeter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-63949368089764204322018-06-14T16:01:00.001+02:002018-06-14T16:05:38.839+02:00Om FLOW - og mulighederne for at begrænse ubehagelige bivirkninger af sygdom ved bevidst at søge at komme i flow.
Som en af de mange personligt positive oplevelser jeg har haft ved at researche og skrive indlæg til denne blog, har været aha-oplevelsen ved at støde på begrebet 'flow' og den særlige tilstand det dækker over.
Sidst blev jeg mindet om det ved at (gen-)læse Peter Bros relativt nyudkomne, og på mange måder usædvanlige, men svært læsbare fagbog: Aha-oplevelsen - Arven Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-12701612604604002892018-05-29T13:50:00.000+02:002018-05-29T22:44:59.648+02:00Akvarelmaleriets mysterier (77) - mere om skildpadder i virkeligheden og i mytologien - og noget om blødskjoldskildpadder og andre faktuelle skildpaddehistorier
Serendipitet igen.
Der går år og dag mellem at der er avisnyheder om skildpadder. Så derfor er det helt (u)logisk - et heldigt tilfælde - at netop i disse dage hvor jeg skriver om skildpadder og maler nogle af dem i akvarel, så er der en nyhed i MetroXpress der lyder:
Den Blå Planet har fået havskildpadder
Som det første akvarie har Den blå planet fået havskildpadder. Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-53334271927511378922018-05-28T13:28:00.001+02:002018-05-28T13:54:45.519+02:00Akvarelmaleriets mysterier (76) - endnu flere skildpadde-akvareller - vil det dog ingen ende tage? Nu om alligator snapskildpadden og læderskildpadden
Dette er det tredje indlæg i serien om skildpadder som motiv for mit akvarelmaleri - og andre skildpadde-historier som research og erindringer kaster af sig.
De to foregående indlæg finder du her:
http://petersudsigt.blogspot.dk/2018/04/akvarelmaleriets-mysterier-73-om-at.html
http://petersudsigt.blogspot.dk/2018/05/akvarelmaleriets-mysterier-75-flere-og.html
Egentlig troede jeg jeg varPeter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-55963746006162974712018-05-16T10:56:00.000+02:002018-05-16T10:59:51.810+02:00Akvarelmaleriets mysterier (75) - flere og bedre akvarel-skildpadder - og noget om skildpaddens betydning i mytologi og kulturhistorie.
Den 10. august. 2015, kl. 18.40 kunne man på DR.dk læse en skildpadde-nyhed med overskriften og manchet-tekst som følger - og illustreret med fotoet oven for:
Sjælden læderskildpadde er skyllet på land i Danmark
Danske havbiologer er begejstrede for fundet af sjælden og meget tung læderskildpadde, der er skyllet op på Langeland.
https://www.dr.dk/nyheder/viden/Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-18839564406300174332018-05-04T17:28:00.001+02:002018-05-09T17:39:02.329+02:00Akvarelmaleriets mysterier (74) - om Niels Bonde der udstiller akvareller af uddøde dyr på en restaurant - og andre historier om akvareller af dyr der ikke eksisterer - men så alligevel!
Niels Bonde er en dansk konceptkunstner og pioner inden for computerkunsten. Jeg har ikke set noget særligt af ham, men navnet kendte jeg da.
Så bliver han anmeldt i Politiken 19. april - af Peter Michael Hornung. Han fortæller at Niels Bonde har udstillet en såkaldt installation på en københavnsk restaurant: Gammel Mønt.
Udstillingens titel er 'Á La Carte', og den Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-54137235710593601912018-04-30T21:51:00.000+02:002018-05-01T22:29:34.089+02:00Akvarelmaleriets mysterier (73) - om at male skildpadder på bestilling - og andre skildpadde-historier
Havskildpadde fra Hawai
Jeg har et særligt forhold til skildpadder.
Da jeg var barn hjembragte min far, som var en stor dyreven og -elsker, en græsk landskildpadde til familien. Det var da vi boede i Holeby på Lolland, og tidspunktet har vel været omkring begyndelsen af 50'erne.
Min far var ingeniør på Højbygaard Sukkerfabrik. Men i sin fritid var dyr en&Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-79070719024113058912018-04-21T15:51:00.001+02:002018-04-22T10:03:47.416+02:00'Loving Vincent' - og andre historier om animerede film
Jeg har for ikke så længe siden - sammen med fruen, været i den lokale biograf og set animationsfilmen 'Loving Vincent'.
Vi syntes begge den var fremragende, fascinerende - en fed oplevelse. Rørende, faktisk.
Filmen introduceres sådan på Det Danske Filminstituts hjemmeside:
Den 29. juli 1890 vakler en såret mand ned ad gaden i den lille franske by Auvres. Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-11682649583483055982018-04-12T12:32:00.000+02:002018-04-12T12:33:27.050+02:00Musik stimulerer hjernen - og andre historier om hvordan kreative aktiviteter smitter af på hvad man ellers er god til
Jeg er ikke specielt musikalsk. Men heller ikke det modsatte.
Her snakker jeg om at udøve musik. Ikke om at lytte og nyde det man hører, som for mig er en helt anden historie.
I Folkeskolen i 50'erne sang jeg morgensang i klassen, og lærte mig - højst modvilligt - salmevers som vi sang i religionstimerne.
I mit barndomshjem betød musik ikke så meget. Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-84804827550768503922018-03-27T21:57:00.004+02:002018-03-31T13:55:53.037+02:00Akvarelmaleriets mysterier (72) - ned til hundene og andre historier
Jeg har tidligere flere gange skrevet om at det er en stimulerende udfordring at få bestillinger på akvareller fra familie, venner og bekendte - med et udpeget motiv.
Simpelt hen fordi der dels indgår en social forpligtelse (så min træthed eller ugidelighed ikke sejrer), og dels fordi jeg samtidig får en udfordring til at prøve at male et motiv i akvarel som jeg ikke umiddelbart Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-31907441062501205072018-03-25T13:36:00.000+02:002018-05-05T13:06:40.031+02:00Hvad genlæsning af en gammel femi-krimi-serie kan føre til - blev fanget af skønheden i victorianske 'malede damer' og 'Tifany-lamper' fra USA
Jeg er ved at genlæse en af mine krimiserier, den vist nok første amerikanske femi-krimi-serie med en hårdkogt kvindelig P.I. Sharon McCone som hovedperson, skrevet af Marcia Muller,
Seriens historier er henlagt til San Francisco, og første bind foregår omkring 1975-76 (udgivet 1977).
Romanerne bliver gradvist bedre og bedre med hvert nyt bind husker jeg, Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-17364628868028161532018-03-22T11:28:00.001+01:002018-03-22T11:37:03.898+01:00Alphonse Mucha - en jugend-kunster af en anden verden - og andre historier om jugendstilen og dens efterklang
Alphonse Mucha: Panel: Blomster
Arken, kunstmuseet i Ishøj, er ret specielt. Dets ydre udtryk er fascinerende og mærkeligt - postmodernistisk, plejer man at sige. Mere skulptur end bygning, set udefra.
Indeni er det specielt på en mindre god måde. Man ender altid med at gå vild, skiltningen fungerer dårligt, og der er en masse skæve hjørner som ligesom bare blev tilovers, og Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-45293733680328897662018-03-17T10:55:00.001+01:002018-04-03T11:47:31.993+02:00Historien om to ældgamle 'dzi beads' - altså stenperler - fra Burma - og hvad der siden skete.
Oldgamle stenperler fra Burma
Da jeg og fruen og fruens søster (kaldet 'moster' i familien) for nogle år siden tog en turistrejse til 'Myanmar' (i mit hoved og i resten af indlægget stadig 'Burma') et sydøstasiatisk land der ligger mellem Bangladesh og Thailand, havde vi en glimrende, men også en lidt speciel guide til at lede os rundt og fortælle om hvad vi så og mødte på turen.
&Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-46353388571921638502018-03-12T15:28:00.001+01:002018-03-19T13:29:59.063+01:00Om metaforer (4) - 'varme hænder' - og 'hudsult' - og deres brug i journalistiske artikler nu og tidligere
Alle mennesker kender fra barnsben til lysten til og glæde ved at blive kælet for, nusset i nakken, kløet på rygge - eller bare at blive holdt i hånden og dermed hud-berørt af et andet venligt og forstående menneske.
Men rigtig mange i vore dage, i alle aldre, kender også til det modsatte - at savne berøring.
Det er noget der er svært at tale (og skrive) om, så Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-56192305545400000572018-03-09T11:20:00.000+01:002018-03-14T09:29:44.381+01:00AHA! og Ha-Ha! - Hvad har det med dynamit at gøre?
Good style in prose is always hostage to the precision, speed, and laconic intensity of poetic diction.
(Citat er af den russiskfødtte forfatter Joseph Brodsky (1940-1996) som fik Nobelprisen i litteratur i 1987)
Alfred Nobel, stifter af Nobelprisen
Jeg har læst en bog som jeg er glad for at have bidraget lidt til? - I hvert fald hvis man skal tro bogens efterskrift med titlen ...
Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-22958791854657357242018-02-15T17:24:00.001+01:002018-02-18T15:38:28.548+01:00Akvarelmaleriets mysterier (71) - om Audubons ugler, om andre akvarelmaleres ugler- og flere historier om uglens betydning i kulturhistorier om ugler
Egenproduktion: Sneugle. Akvarel. 2018
(fortsat fra forrige indlæg)
Min interesse for i akvarelmediet at male ugler (og andre fugle) er jeg ikke i tvivl om stammer fra min fascination af den amerikanske fugleillustrator J. J. Audubon som 1827-38 fik udgivet en illustreret guide til Amerikas vilde fugle.
Og det endte med at blive en fantastisk bog som jeg heldigvis har Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-36227295055416199062018-02-14T15:56:00.001+01:002018-02-14T15:56:02.371+01:00Alvarelmaleriet mysterier (70) - seneste ugle-akvareller: sløruglepar i nærkontakt og marcherende kirkeugle i to versioner
Det foregående indlæg om akvarelmaleriets mysterier (nr. 69) havde som gennemgående tema mulighederne for - relativt nemt - at male remake-akvareller.
Det havde også fokus på mine seneste ugle-akvareller som viste en re-make-akvarel af tre nuttede kirkeugleunger, nemlig den her:
Som var en remake af den her ...
... som fruen ikke ville af med.
Så Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-18987636429284299342018-02-11T15:42:00.000+01:002018-02-12T13:54:11.105+01:00Elisabeth Jerichau Baumann - en kvindelig pioner, ener, outsider, mønsterbryder - 'glemt' polsk-tysk-dansk maler i midten af 1800-tallet
Foto af Elisbaeth Jerichau Baumann
Selvporrætt af Elisabeth Jerichau Baumann
Foto af Elisabeth Jerichau Baumann
Jeg kendte ikke navnet og heller ikke hendes malerier, f'ør jeg stødt på hende i dagens Søndagspolitiken.
Men hun er i hvert fald et interessant bekendtskab - normbryder og grænseoverskridende outsider i forhold til sin samtid - Elisabeth Jerichau Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-7574072245817037912018-02-03T14:45:00.001+01:002018-02-06T21:46:30.445+01:00Metafor (2) - om aben som halvdød metafor der fik nyt liv i lyset af 'affengate'-skandalen
Jeg skrev i det første indlæg noget om 'døde metaforer', 'metaforiske klicheer', 'slidte metaforer'. Og at man traditionelt - f.eks. på sprogkurser for journalister - advarede imod at bruge dem (ret meget).
Men jeg gjorde også opmærksom på at den slags slatne billedsprog kunne have store betydning alligevel for vores måde at tænke om forskellige emner på - nemlig gennem 'Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-27669375755354341652018-01-30T14:07:00.001+01:002018-01-30T23:31:45.447+01:00Metafor (1) - når sproglige billeder skal skabe 'ny virkelighed' - og gøre ideologi der indebærer krig og kamp, socialt acceptabel
Jeg har tit skrevet om metaforer og betydningen af dem her på bloggen når der har været en god anledning til det, dvs. når nogen med magt eller indflydelse i deres retorik gør brug af metaforer som i manipulatorisk øjemed skaber associationer og følelser i en bestemt af afsenderen ønsket retning.
Jeg har også mange gange skrevet om og fremhævet kreativt journalistisk sprog med Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-88436394606556053182018-01-21T16:20:00.000+01:002018-01-22T14:14:16.456+01:00Akvarelmaleriets mysterier (69) - om at lave re-make af akvareller - nuværende re-makes af to ugleakvareller, set i lyset af tidligere forsøg på at kopiere mig selv
Jørg Viggo Jensen: Gård-ugler af marksten i skumringstimen.
Ifølge japansk (over)tro betyder en ugle der vogter over dit hjem: Lykke!
(fortsat fra forrige indlæg i serien om mine forsøg på ugle-akvareller)
Jeg sluttede det foregående indlæg med den sværeste af de seks akvareller, den med tre kirkeugle-unger siddende i en klump på en død træstamme.
Den ville fruen gerne Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-2419799546038994852018-01-20T13:28:00.001+01:002018-01-20T13:38:32.854+01:00Akvarelmaleriet mysterier (68) - om at indfange flere ugler i akvareller - og andre uglehistorier
Egen produktion: Tre kirkeugle-unger på en død træstamme. 2018
For et par indlæg tilbage skrev jeg om de forbindelseslinjer som erindringen kunne trække mellem en rejse til Japan for 9 år siden, over stenugler i gården sendt med fragtmand fra en rejsekammerat fra Japan-turen - og til de første forsøg på at male ugler i akvarel.
Sammenhængen var og er forankret i den japanske Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-16104387652343906872018-01-16T15:14:00.001+01:002018-01-17T10:52:54.852+01:00Coco Electra og Rita Kernn-Larsen - to spændende delvist åndsbeslægtede kvindelige kunstnere - adskilt af et par generationer
Jeg har med mellemrum skrevet om og ikke mindst vist malerier af kunstnere som i hvert fald for mig var ukendte, fx Gerda Wegener. Grethe Bagge, Otto Frello og Harald Henriksen
Nu er jeg på det spor igen:
For et par uger siden stødte jeg på endnu en kvindelig dansk kunstner, nulevende og ung, som jeg går ud fra stadig er ret ukendt, og som fortjener at blive mere kendt.
Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-522852440836797068.post-61222723176624325322017-12-30T13:23:00.000+01:002018-01-16T13:19:35.809+01:00Akvarelmaleriets mysterier (67) - fra ugler i Japan - over ugler i gården - til ugler i akvarel - hu-hej hvor det går!
Japansk træsnit: Ugle i måneskin
I det foregående indlæg skrev jeg om hvordan indvandrede gårdugler af natursten sendte mig down memory lane - og aktiverede erindringen om min og fruens og mosters rejse til Japan.
Det der skabte forbindelsen og tændte gnisten, var japanernes altgennemtrængende Shinto-religion der dyrker den besjælede og beåndede natur: bjerge, sten, træer, Peter Harms Larsenhttp://www.blogger.com/profile/12546725514691838739noreply@blogger.com0