Jeg har tidligere i flere indlæg diskuteret forholdet mellem kreativitet og sindsygdom.
At der er en sammenhæng er ikke noget nyt. Og nyere hjerneforskning har også påvist interessante koblinger mellem kunstnerisk virksomhed og til både depression og skizofreni.
https://en.wikipedia.org/wiki/Creativity_and_mental_illness
http://www.independent.co.uk/news/science/scientists-find-that-schizophrenia-and-bipolar-disorder-are-linked-to-creativity-10305708.html
http://www.theguardian.com/science/2005/nov/30/psychology.highereducation
Jeg netop besøgt udstillingen på Nivaagaard der viser malerier og tegninger af den svenske landskabsmaler Carl Frederik Hill (1849-1911). Og man kan vel sige at han på en måde udgør et skoleeksempel på den sammenhæng.
En sammenhæng der for Hill blev en tragedie, ligesom den blev det for den jævnaldrende Van Gogh.
Udstillingen var fascinerende - ikke mindst fordi kunstnerens liv var så dramatisk som det var. Og dramaet - skiftet fra "normal" til "sindsyg" var udstillingens omdrejningspunkt.
Hill ville fra en tidlig alder være kunstner - landskabsmaler, og i flere omgange måtte han trodse sin far matematikprofessorens vilje og ønsker, for at få sig en maleruddannelse, og for at få mulighed for den eneste store malerrejse han nåede at opleve, Til frankrig omkring midten af 1870'erne.
Det er også næsten en klassisk litterær figuration. En autoritær far der er stærkt imod at sønnen bliver "fri" kunstmaler og oprørsk forfølger sit 'kald' og sin kunstnerkarrierer.
Hvorfor Hills far satte sig så stærkt imod det, fremgår så ikke af de kilder jeg har, men set fra en måske noget stiv, selvhøjtidelig professor af det Lundske akademiske borgerskabs synspunkt, har kunstnerkarrieren nok været for økonomiske usikker - med risiko for social deroute.
Selv om Hill altså var hektisk produktiv i de fire år han opholdt sig i Frankrig, var hans succes ikke stor, og hvad han har levet af i de år, fremgår ikke af udstillingen. Men mon ikke familien som var velhavende, har hjulpet ham
Af hans oliemalerier vist udstillingen omkring 40 stykker, og så vidt jeg kan regne ud, må den være ret dækkende for hvad Hill rent faktisk fik produceret af færdig malerier i de fire år han malede i Frankrig.
Her følger et udvalg af hans oliemalerier fra udstillingen på Nivaagaard, hentet fra bloggen:
http://www.danculture.dk/2015/11/swedish-painter-carl-fredrik-hill-1849-1911-an-brilliant-exhibition-in-nivaagaards-art-museum-denmark/
Et tidligt oliemaleri inden Frankrigsopholdet med svensk landskab som motiv:
Carl Fredrik Hill: “Slette med mølle”. 1869 |
Her kommer så fotos af en række af Hills landskabsmalerier fra Frankrig.
Indimellem optræder der menneskeskikkelser, men de er så 'små' at de nærmest drukner i landskabet:
Carl Fredrik Hill: “Seine-landskab fra St. Germain”, 1877. |
Man kan godt forstå at impressionisterne i 1877 gerne ville have ham med på deres tredje fælles udstilling.
Carl Fredrik Hill: “Flodlandskab 2, Champagne”, 1876. |
Nogle billeder giver klare associationer til Van Goghs ekspressive penselføring:
Carl Fredrik Hill: “Landskab med drivende skyer”, 1876. |
Carl Fredrik Hill: “Træet og flodkrumningen”, 2, (Bois-le-Roi), 1877 |
De seneste af Hills malerier fra 1877 bliver mørkere og mere dramatiske i udtrykket, som dette:
Carl Fredrik Hill: “Søster Anna”. 1877. |
Hill må simpelt hen have malet 'som en gal' - hvad også flere kilder antyder, og han har stort set ikke haft tid til at beskæftige sig med andet.
Han er citeret for at sige - her i engelsk version: "Ambition drives me to overexert myself and I give myself no peace."
Det franske kunstnermiljø i netop de år har utvivlsomt været stærkt inspirerende for ham, og han er landet i Frankrig og i Paris lige hvor alle de nye tanker om det moderne - ikke akademiske maleris funktion og muligheder har sydet og boblet.
Især malere fra 'Barbizon-skolen' følte han sig tæt beslægtet med, og Corot var han store forbillede.
Læs om 'Barbizon-skolen' og dens betydning som forløber for impressionismen her i Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Barbizon_school
Og her kan du læse om Corot:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Baptiste-Camille_Corot
Hill fik afvist billeder til den etablerede og traditonsbundne "Salon" i Paris, og kan ikke have solgt meget.
Han blev dog inviteret til at udstille på Impressionisternes tredje fælles udstilling i 1877, så hos denne avantgarde-gruppe var han kunstnerisk set kommet inde i varmen.
Den anerkendelse betød at han produktionsmæssigt fik ekstra tryk på de maleriske ambitioner, noget som muligvis har medvirket til at han i slutningen af året fik et mentalt sammenbrud.
Læs mere om impressionisternes tredje "officielle" udstilling 1877 her:
http://arthistory.about.com/od/first_eight_exhibitions/a/third_Impressionism_exhibition.htm
I Nivå var næsten kun udstilllet malerier med franske landskaber som motiver - alle malet i periode 1874-77. Da han i slutningen af 18777 blev sindsyg (skizofreni med paranoia og haludinationer) holdt han helt op med at male.
Her er det sidste maleri Hill producerede i den periode. Da var han allerede indlagt:
Carl Fredrik Hill. Hedelandskab med vognt. 1878 |
Hill blev indlagt på flere sindssygehospitaler i de følgende år - først i Frankrig, derefter Danmark og Sverige. For så i 1883 at blive "hjemtaget" af sin søster der sammen med moderen og en anden søster tog sig af ham i det Hill´ske hjem i de næste 28 år. NB! Faderen var død på det tidspunkt.
Carl Fredrik Hill boede og arbejdede derefter og resten af sit i faderens arbejdsværelser med adgang til et omfattende bibliotek - med mange illustrerede bøger fra hele verden som i høj grad fungerede som inspirationskilder.
I de mange år i hjemmet var han - på trods af eller på grund af sin sygdom - igen ekstremt produktiv. Kilderne fortæller at han producerede omkring 5000 tegninger, akvareller, pasteller og nogle få oliemalerier hvor han brugt guld- og sølv-farver.
Udsagn fra hans hånd tyder på at han oplevede at det at tegne og male, var med til at holde sindsygdommen stangen og under kontrol.
Vi så alle genrer, teknikker og udtryksmidler fra den periode repræsenteret på udstillingen på Nivaagaard.
Motiverne og udtryksmidlerne havde totalt skiftet karakter. Som kunstner havde han skiftet personlighed: To personer i en.
Fra ydre sansede billeder - landskaber som han havde set og malet i olie - til indre billeder - fabulerende, hallucinatoriske og mytologisk - billeder der ofte som motiv havde groteske menneskeskikkelser og fabeldyr og stærkt personificerede træer.
De følgende er uden årstal og uden titel:
Man kan fra hans billeder i den her periode finde mange oplagte stil- og motivmæssige koblinger til store moderne kunstnere i samtiden: Picasso, Nolde, Klee, Klimt.
Det er så også forklaringen på at han i eftertiden har vundet anerkendelse ikke bare for sine landskabsbilleder, men også for sin 'terapeutiske' produktion 1883-1909.
Hills samlede og grænseoverskridende produktion kom først for alvor til omverdenens kendskab efter hans død - hvad der for mig umiddelbart giver associationer til en anden svensk pioner i moderne malerkunst: Hilma af Klint.
Også hendes banebrydende kunst beslægtet med abstrakte pionerer som Kandinsky, blev først kendt og anerkendt længe efter hendes død.
Også hun begyndte som landskabsmaler. Også hun havde hallucinationer som inspiration for den skjulte del af hendes kunst, men det førte hende ikke ind i sindsygens mentale kaos.
Læse mere om hende her:
http://petersudsigt.blogspot.dk/2014/03/linda-perhacs-og-hilma-af-klint-to.html
En svensk tv-reportage om Carl Fredrik Hill kan du finde se her på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=BXu1fGK0ztw