Disse udsendelser bygger på konstruktionen af blendede rum som kombinerer datid og nutid ved hjælp af vidner der lever endnu og kan fortælle om deres oplevelser den gang, sammen med at man i real time her og nu i udsendelsen, skridt for skridt, følger datidens begivenheder da tyskerne indledte besættelsen af Danmark.
Det at man følger de første historiske begivenheder fra besættelsen i et analogt real time-fortælleforløb, gør det muligt for seerne at få en oplevelse af at være i et blended rum der glider mellem den gang og nu.
Det at man følger de første historiske begivenheder fra besættelsen i et analogt real time-fortælleforløb, gør det muligt for seerne at få en oplevelse af at være i et blended rum der glider mellem den gang og nu.
Det er - uden at jeg er helt sikker - konceptuelt noget nyt. Altså et klart udtryk for kreativ tænkning på redaktionerne.
Eller ved nærmere eftertanke, det at rekonstruere noget i et live-program, er noget faktisk noget der er fundet på før. "Lørdagkanalen" med Gorm & Gregers i slutningen af 70-erne og et godt stykke ind i 80-erne, gjorde brug af live rekonstruktioner. Da Poul Martinsens tv-dokumentar "Det hemmelige Danmark" fik udsendelsesforbud af fogedretten, fordi det ikke måtte vise rekonstruktioner af nogle af frimurernes hemmelige ritualer, så besluttede Lørdagskanal-redaktionen at vise en live-rekonstruktion i studie af de selvsamme ritualer. Og netop fordi de var live, så var der her ikke nogen mulighed for at stoppe dem før de var udsendt.
Jeg husker også at de i studiet lavede en live "rekonstruktion" af et fremtidscenarie af hvordan beredskabet ville fungerer hvis Barsebäck-atomkraftværket var ude for et "uheld" af samme type som Tjernobyl-katastrofen i Ukraine.
Også den gang var der tale om kreativ blending i tv-programmer.
Eller ved nærmere eftertanke, det at rekonstruere noget i et live-program, er noget faktisk noget der er fundet på før. "Lørdagkanalen" med Gorm & Gregers i slutningen af 70-erne og et godt stykke ind i 80-erne, gjorde brug af live rekonstruktioner. Da Poul Martinsens tv-dokumentar "Det hemmelige Danmark" fik udsendelsesforbud af fogedretten, fordi det ikke måtte vise rekonstruktioner af nogle af frimurernes hemmelige ritualer, så besluttede Lørdagskanal-redaktionen at vise en live-rekonstruktion i studie af de selvsamme ritualer. Og netop fordi de var live, så var der her ikke nogen mulighed for at stoppe dem før de var udsendt.
Jeg husker også at de i studiet lavede en live "rekonstruktion" af et fremtidscenarie af hvordan beredskabet ville fungerer hvis Barsebäck-atomkraftværket var ude for et "uheld" af samme type som Tjernobyl-katastrofen i Ukraine.
Også den gang var der tale om kreativ blending i tv-programmer.