Sider

torsdag den 7. maj 2015

Om Gerda Wegener - kvindelig dansk jugend-kunstner med hang til sexede scener - og om hendes mand og model Einar Lili Elbe Wegener



Kommer snart: <br />GERDA WEGENER
Gerda Wegener, Lili med fjerkost, 1920.

Jeg ser at Arken annoncerer en udstilling med billeder af Gerda Wegener til efteråret. 
   Og der er et vist ikke helt tilfældigt sammenfald i tid med at pressen har fortalt at der er gang i produktionen af en amerikansk spillefilm om deres forhold og med hendes mand  som hovedperson og bærende karakter.
   Gerda Wegener som maler blev jeg først mindet om af en Facebook-veninde som havde læst og kommenterede mit tidligere indlæg om at male bare damer med akvarel.

Hvem var Gerda Wegener? 
   En af de store outsider-kunstnere der omkring århundred-skiftet blev dybt præget af jugendstilen, og i kunstnerisk kvalitet og originalitet mindst er på højde med Jens Lund og Johannes Holbek. 
   Se:
http://petersudsigt.blogspot.dk/2014/08/dansk-jugend-jens-lund-formkonstanter.html
Gerda Wegener blev aldrig anerkendt og accepteret i Danmark som kunstner mens hun levede. Nu går hendes tegninger og malerier som varmt brød og til høje priser på auktioner.
   Men anerkendt og accepteret den gang, det blev hun så til gengæld i Paris hvor hun fra 1912 boede i mange år sammen med sin mand Einar Wegner, der også var maler, og som omkring 1930 blev internationalt berømt/berygtet for at lade sig kønskifte-operere.

Her er nogle af Gerda Wagners billeder. Jeg er simpelt hen helt vild med dem, både de smukke og de frække - og de fleste er både-og:

Gerda Wegener 01
Gerda Wegener 02
Gerda Wegener 03
Gerda Wegener 06
Gerda Wegener 12
Gerda Wegener 07

Gerda Wegener 09

Og yndig ser Gerda Wegener selv ud - tænk at sådan en pæn pige kan finde på at male den slags vovede og frivole billeder, har det kunstinteresserede borgerskab i København nok tænkt:

Gerda_Wegener
Foto af Gerda Wegener

Dekadent ville man vel sige hendes stil og motivverden er. Typiske for perioden og det internationale miljø i Paris i Jugend- og Art Deco-tiden der blomstrede og udfoldede sig hektisk mellem 1900 og 1929.
   Gerda Vegeners gennemgående kvindemodel på billederne er hendes mand Einar Mogens Andreas Wegener, men altså klædt ud som kvinde, og i den rolle gik hen under navnet Lili Elbe:

Lili Elbe 1926.jpg
Foto af Einar Wagner som Lili Elbe

Og det var efter sigende afsløringen af det forhold der tvang parret til at rejse til Paris i 1912 og arbejde der de næste 20 år.

Inspirationen fra japanske træsnit er åbenlys i Gerda Wegeners billeder. Former i dybden bliver transformeret til flader og linjer, perspektivet tåger ud, ingen figurer giver skygger fra sig. 
   Og hun har utvivlsomt også hentet inspiration ikke mindst i de mere eksplicit seksuelle motiver som her i disse træsnit af Hokusai: 


Og de kubistiske træk i nogle af portrætterne er ret tydelige, Et stil- og motivslægtskab med Modigliani er der utvivlsomt også tale om:


Gerda Wegener var i øvrigt også også en dygtig akvarelmaler.

Her er Arkens introduktion til den kommende Gerda Wegener-udstilling:
Hver tid har sine pionerer, der sprænger alle rammer. Sådan var den danske kunstner Gerda Wegener. Hun var en del af den kunstneriske avantgarde i 1920’ernes Paris med sine pikante værker af kvinder med røde trutmunde og tunge øjne. 
   Men ligeså banebrydende var Gerda Wegeners eget liv og ikke mindst forholdet til yndlingsmodellen og ægtemanden Einar, der gennemgik en af verdenshistoriens første kønsskifteoperationer. 
   Efter årtier i glemmebogen, er der i de senere år vakt en fornyet opmærksomhed omkring Gerda Wegeners liv og værker, som ARKEN kaster et nyt blik på i en stor udstilling til november.
Gerda Wegener (1885-1940) var en kvinde forud for sin tid. Det lå ikke i kortene, at præstedatteren fra Østjylland skulle blive Danmarks fremmeste eksponent for Art Deco og en af tidens mest farverige personligheder. 
   Paris blev byen, hvor hun og hendes mand, maleren Einar Wegener (1882-1931), udfoldede deres kunstneriske karrierer. Her levede de et fashionabelt liv, i høj grad muliggjort af Gerdas succes som portrætmaler og illustrator for de glittede modemagasiner. 
   Det dekadente og frivole Paris muliggjorde også udlevelsen af deres kontroversielle kærlighedsforhold, hvor legen med køn og identiteter blev det centrale omdrejningspunkt.
Gerda Wegeners foretrukne motiv var kvindefigurer. I pudderfarver og en raffineret streg skildrede hun langlemmede, yndefulde kvinder, ofte slynget om hinanden. 
   Men først og fremmest malede hun sin egen mand udklædt som dennes alterego, kvinden Lili Elbe. Gerda Wegener idealiserede Lilis elegante skikkelse og det vemodige ansigt kronet af skiftende parykker. 
   Men også uden for lærredet drømte Einar om at smelte sammen med hustruens skildringer af Lili. 
   Han var ulykkelig i sin mandekrop, og Gerda støttede sin ægtemand i at få foretaget operationerne, der skulle virkeliggøre transformationen fra mand til kvinde, men som gjorde Lili Elbes liv kort.
Det er i hvert fald en udstilling jeg skal ind og se.

Lili Elbe

Einar Wegener/Lili Elbe var i øvrigt selv en glimrende maler, primært landskabbilleder. 
   Og dem var der ikke noget dekadent over i stil- og motivvalg, som man kan se her:

Udsigt Over Roma Fra Monte Pincio Oil Painting - Einar, Lili Elbe Wegener
Landscape With House Oil Painting - Einar, Lili Elbe Wegener
A Town With Fountain. Signed Einar Wegener Oil Painting - Einar, Lili Elbe Wegener
Overlooking Munkebjerg Hill In Vejle Oil Painting - Einar, Lili Elbe Wegener
Burst Of Sunlight On A Cloudy Day Oil Painting - Einar, Lili Elbe Wegener
France Oil Painting - Einar, Lili Elbe Wegener

Set fra min synsvinkel er det ikke mindst interessant hvordan hen arbejder med lys og skygge i sine billeder, noget som giver 'akvarelfornemmelser'. 
   Jeg får også klare associationer til en tidlig Cezanne som har malet de her to:


Einar Wegener/Lili Elbe´s historie blev omsat til en biografisk roman år 2000 under titlen 'The Danish Girl'. 
   Det var den amerikanske forfatter Dvid Ebershoffs debutroman, og den har vundet flere priser. 
   I 2015 gik optagelserne i gang til en amerikansk film, baseret på Ebershoffs roman og med Eddie Redmayne og Alicia Vikander i hovedrollerne, instrueret af Tom Hooper. 

Den film skal jeg nok også ind og se når den kommer i biografen.