Jeg fortalte i et tidligere indlæg om kunstneren Harald Henriksen, beskrevet i faglitteraturen som "den sidste naturalist" - en akvarelmaler og træsnit-kunstner med stil- og motivmæssige rødder tilbage til 1800-tallets klassiske landskabsmaleri.
Jeg fandt for nylig et gulnet farvetræsnit af Harald Henriksen - i glas og ramme på et julemarked.
Når jeg blev opmærksom på det, var det fordi det nemt kunne forveksles med en gammel gulnet akvarel, men med tydelige forbilleder i japanske træsnit, og fordi sælgeren gjorde mig opmærksom på at det var et træsnit som var signeret af kunstneren selv, hvis navn og billeder jeg i øvrigt ikke kendte til.
Det viste sig at fruen faktisk i forvejen havde to træsnit af Harald Henriksen hængende på væggen i sit domæne, arvet efter forældrene.
Gennem en søgning på nettet fandt jeg frem til en samler af grafik som havde fem af Harald Henriksens farvetræsnit til salg. Det ene var et af dem fruen havde hængende, de fire andre købte jeg straks - og har nu fået indrammet.
Her ses de to første:
De her to er dem der mest tydeligt er inspireret af japansk træsnit-stil og -teknik.
Et er næsten monokromt i farveren sort-gråt-hvidt - og udnytter på fremragende måde muligheden for at "negativ tegning" med hvid figur på sort grund - en udnyttelse af det ufarvede hvide papir som netop kendetegner den gode akvarelmaler.
Det andet er et tydeligt tre-farvet tryk - med et lyst og luftigt baggrundslandskab - med svaner i søen og med det gråsorte træ i silhuet i forgrunden, en komposition som også kendes fra flere andre af Harald Henriksens træsnit, og som også er japansk inspireret.
De to følgende er også trefarvede tryk, begge holdt i en farveskala af olivengrå, olivenbrun og olivengrøn. Igen bemærker man udnyttelsen af hvide utrykte flader i "negativ tegning" til at vise den halvt smeltede sne i karakteristiske Harald Henriksen-motiver fra et tidligt forårs- eller sent efterårslandskab.
Harald Henriksen er som grafiker en mester i forenklingens kunst - både i former og farver.
Jeg har, som det fremgår af mange tidligere indlæg her på bloggen, siden min ungdom være dybt fascineret og forelsket i de klassiske japanske træsnit fra 1800-tallet, men har ikke før mødet med Harald Henriksen indset hvor beslægtet træsnit-teknikken og akvarelteknikken er med hinanden:
Her et link til det tidligere indlæg om Harald Henriksen med flere eksempler både på hans akvareller og hans træsnit:
http://petersudsigt.blogspot.dk/2014/12/akvarelmaleriets-mysterier-35-fra.html