Sider

tirsdag den 16. januar 2018

Coco Electra og Rita Kernn-Larsen - to spændende delvist åndsbeslægtede kvindelige kunstnere - adskilt af et par generationer

Jeg har med mellemrum skrevet om og ikke mindst vist malerier af kunstnere som i hvert fald for mig var ukendte, fx Gerda Wegener. Grethe Bagge, Otto Frello og Harald Henriksen

Nu er jeg på det spor igen:
   For et par uger siden stødte jeg på endnu en kvindelig dansk kunstner, nulevende og ung, som jeg går ud fra stadig er ret ukendt, og som fortjener at blive mere kendt.
   Det var såmænd en af mine morgensvømmer-venner - tandlægen - som fortalte at han var ved at få malet et stort vægmaleri i sit hjem - af en kunstner ved navn Coco Electra.
   Her ses hun i gang med et vægmaleri-projekt af samme slags:


Coco Electra under arbejdet med et vægmaleri

Han kunne fortælle om hende at hun var uddannet på Animationsskolen i Viborg, og at hun i mange år havde ernæret sig som tatovør. 
   Som man kan se på fotoet af hende er er hendes egen hud også lærred for stærke og farverige tatoveringer.
   I nogle år havde hun derefter primært været "rigtig kunstner" og malet egne malerier (akryl), men indimellem - for at tjene til dagen og vejen - påtog hun sig stadig tatovør-opgaver.
   
Ved en auktion på Lauritz.com har et unikt akryl-maleri af Coco Electra - et portræt af sangerinden Sys Bjerre - indbragt 19.500 kr. - 7.500 kr. over vurderingen:



En søgning på nettet fortæller at man kan købe bestemte malerier af hende "som print på lærred". Prisen 500-1200 kr. Bl. a. her:
http://www.galleri-artexpo.dk/kunstnere/coco-electra.html
Jeg har fundet en række af Coco Electras billeder på nettet (flere af dem til salg som "print på lærred" fra ovennævnte galleri) og viser dem her:


Serendipitet: 
   For en uge siden købte jeg en batteridrevet japansk  vinkekat (maneki-neko) af plastik - som en mental efterdønning af min tur down memory lane til fruens og min Japan-rejse for 9 år siden:


https://petersudsigt.blogspot.dk/2017/12/fra-japan-i-mit-hjerte-til-stenugler-i.html
Jeg vidste naturligvis ikke på det tidspunkt at jeg ville skrive et indlæg om Coco Electra - og at jeg blandt de billeder af hende man kan finde på nettet, ville finde det her hvor hun står foran et af sine malerier med en enøjet vinkekat som en del af motivet.

Coco Electra foran maleri (selvportræt) af en kvinde med vinkekat

I Cocos billeders stil og motivverden mærkes tydeligt impulser og inspiration fra japansk manga-tegneserier og tegnefilm:


Men Cocos kvindebilleder er mere groteske og det barnlige i udtrykket  er overdrevet og forlener dem med en humoristisk-surrealistisk dimension som de japanske inspirationskilder ikke har.
   Også dyrkelsen af eventyrlige dyremotiver og mytisk mixede dyr-menneske-figurer er gennemgående i hendes kunst - og også noget som måske kan tilskrives inspiration fra japansk kunst og kultur hvor animismen (besjæling af dyr, træer, sten og bjerge) fra Shinto-religionen er undertekst til næsten alle forhold og begivenheder:

Coco Electra: Kvinde med enhjørning
Coco Electra: Kvindelig kentaur med baby

Blandt danske kunstnere synes jeg man kan finde stil- og motiv-slægtskab med Julie Nord og Kathrine Ærtebjerg:

Julie Nord: The Queen
Julie Nord: The Girl Next Dor
Kathrine Ærtebjerg: Bevægelse - forandring
Kathrine Ærtebjerg: Overgivelse - hengivelse

Her er en video fra YouTube hvor Coco Electra fortæller om sig selv og sin kunst:


Jeg synes også der er et vist kunstnerisk slægtskab mellem Coco Electra og en glemt (men nu af kunstkendere hevet frem af glemslen) kvindelig kunstner som er flere generationer ældre end Coco Electra: nemlig Rita Kenn-Larsen (1904-98). 
  Hun blev fremhævet i en artikel i Politiken idag - og var en meget dygtig og original dansk kunstmaler der især er kunsthistorisk interessant som anerkendt surrealist i sin samtid.
   En række af Rita Kernn-Larsen  billeder blev udstillet på Guggenheim i Venedig i foråret, og Wikipedia kan fortælle om hende:
Rita Kernn-Larsen begyndte sin kunstneriske uddannelse på Statens Tegneskole i Oslo 1924–25. I 1926 kom hun ind på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København, men afbrød studierne og flyttede til Paris i 1929. Her kom hun i mesterlære hos Fernand Léger på hans Académie Moderne og lærte komposition fra grunden.
   I 1933 vendte hun tilbage til Danmark, hvor hun kom ind i den surrealistiske kreds omkring tidskriftet linien. Hun blev dog ikke i Danmark, men vendte tilbage til Paris og under krigen boede hun i London med sin mand Isak Grünberg. (...)
   Rita Kernn-Larsen arbejdede som surrealist i cirka ti år fra 1935 til omkring 1945. I den periode var hun del af den internationale bevægelse og deltog i flere skelsættende udstillinger i Paris, London, New York og hjemme i København og i Halmstad.
   Rita Kernn-Larsens surrealisme er præget af en leg med og udvikling af poetiske og organiske former, men der er også megen humor i hendes motiver. Hun har meget til fælles med surrealister som Yves Tanguy og Joan Miro og mindre med Salvador Dalis ‘psykofotografiske’ surrealisme.
   Efter krigen opgav hun det surrealistiske formsprog og bevægede sig over i en mere konstruktiv landskabstradition.
Her er et udvalg af hendes billeder fra den surrealistiske periode. 
   Man kan også godt se hvilken betydning det har haft for hende af at have gået på  Fernand Légers kunstskole (ligesom for Franciska Clausen):



Hun var som dette udvalg af malerier viser, en glimrende surrealistisk kunstmaler og altså anerkendt i sin samtid, og man kan få en mistanke om at når hun kunsthistorisk blev 'glemt', var det ene og alene på grund af hendes køn.
    Læse mere om Rita Kernn-Larsen her:
http://www.kvinfo.dk/side/171/bio/78/
https://www.kristeligt-dagblad.dk/seniorliv/en-glemt-dansk-maler-i-venedig-endte-hos-guggenheim