Sider

tirsdag den 22. marts 2016

Akvarelmaleriets mysterier (51) - Harald Henriksen igen, igen - cityscapes og frugttræs-idyller

Når man er bidt af samlermani, så er det største problem at stoppe. Eller set fra et andet synspunkt: at få vægplads til ophængning.
   Nu er det sådan med Harald Henriksens akvareller som jeg tidligere har skrevet meget om - og hvis særlige kvaliteter jeg har analyseret og fremhævet, at de ikke sådan lige er til at få fat i. Og selv har jeg ikke fået fat i ret mange indtil nu. 
   De fleste er i privateje, mange meget gode har hans søn Hans Henriksen på væggene. Og de få der bliver udbudt til salg, har ofte det problem at de er ret gulnede, hvilket ikke er så mærkeligt da de jo ofte er 60-80 år gamle, og ikke har været særligt beskyttet mod lys og sol der hvor de har hængt.
  Og papiret har nok heller ikke levet op til den standard man i dag stiller krav om i akvarelkredse - og på de forskellige kurser som afholdes rundt omkring i Danmark og Skandinavien.
  Men det giver  lidt skår i fornøjelsen ved synet, at det som skulle have fremtrådt hvidt (=umalet papir), nu er grumset gulbrunt.
  
Af de fire Harald Henriksen-akvareller jeg selv har haft hængende i omkring et år eller mere, er den her den absolut bedste:

Trafik på Vesterbrogade, ca. 1946

Et af Harald Henriksens 'cityscapes' - malet med et hektisk-levende motiv midt i byens trafik og larm. Her altså Vesterbrogade i middagssol og - skygge.
   Jeg har også et andet af hans 'cityscapes' "trafik på Knippelsbro" - men desværre i meget dårlig stand som man kan se:

Trafik på Knippelsbro

Det er som flere andre af hans akvareller og træsnit set og 'taget' skråt ovenfra. Når han har stået og malet eller lavet skitsetegninger til træsnit med motiver fra byen, så har han jo tydeligvis ofte været placeret i et vindue nogle etager oppe.
   Eller har han måske taget et fotografi og gået hjem og malet i sin stue på Frederiksberg?

På hjemmesiden haraldhenriksen.dk, som nu er så langt fremme at man kan se hele Harald Henriksens produktion, kan man finde beslægtede motiver fra gadelivet i København:

Københavns Univerisitet, 1946
Nytorv og Gammeltorv, ca. 1938.
Nytorv i december, ca. 1938
Rådhuspladsen, 1947.
Alle er de jo kendtegnet ved et meget markant linearperspektiv - med et eller flere tydelige 'forsvindingspunkter'. Og 'lyssætningen' - dette at solen markant kommer fra en bestemt side og vinkel og lægger dele af motivet i kontrasterende skygge, er også et fællestræk ved dem.

Jeg har været så heldig at få forærende en række gode fotokopier af nogle af de magasinforsider som Harald Henriksen også leverede cityscape-akvareller til i 30´erne.
   De store københavnske dagblades søndagsudgaver var i den periode næsten alle udstyret med en magasinsektion efter forbillede fra Politikens "Magasinet". Disse magasiner havde brug for en levende og livlig 'københavnerforside' hver søndag. 
   Her nogle eksempler på den slags forsider - fra Harald Henriksens værksted: 

 
 
 
 

Det er jo glimrende akvarelkunst, og avispapiret egner sig fint til at gengive i akvarelmediet, som man ser. 
   Bemærk igen det delvise fugleperspektiv i de fleste motiver - og den markante 'lyssætning' der kontrasterende fordeler lys og skygge i motivet.
 
Ib Andersen, Arne Ungermann, Ib Spang Olsen, Aage Sikker Hansen og Axel Nygaard leverede også  alle i samme periode forsider til disse magasiner. En guldalder for illustrationskunsten. 
    Her en af Axel Nygaard:

    

Nå, men jeg har faktisk siden jeg sidst skrev et indlæg i serien om 'akvarelmaleriets mysterier' nu fået erhvervet mig to flere HH-akvareller.
   Her er det første som jeg virkelig er glad for - på grund af det fabelagtige lys der er i det og over det - det hvide umalede papir får lov at gøre arbejdet, så at sige:

Maj i Høsterkøb, 1944.
På HH-hjemmesidens arkiv kan man se en håndfuld andre akvareller der er nært beslægtet i teknik og motiv (frugthave, frugttræer) - og som charmerer på samme måde ved den markante 'lyssætning' og vældet af hvide blomster/blade giver en intens oplevelse af 'sommer':

Blomstrende frugttræer, ca. 1933
Villahave i Rungsted II, 1934
Villahave i Rungsted I, 1934
Have i Dragør, ca. 1939
Den anden akvarelnyanskaffelse har jeg ikke fået hjem i skrivende stund. Men her kan man se hvordan den ser ud:


Jeg har ikke nogen titel, lokalisering eller tidsfæstelse af billedet endnu, men det er klart beslægtet med de foregående 'sommerbilleder' i kraft af det hvidblomstrende frugttræ til højre i motivet.
   Det har også slægtskab i motiv og udførelse med et af dem jeg erhvervede for godt et år siden:

Havn i Nordsjælland, ca. 1940
Selv om mine nyerhvervede Harald Henriksen-akvareller er gulnede i papiret, og det hvide derfor ikke træder så kraftig frem som i den friske version, og de andre farver også falmer og bliver "gultintede", så kan man alligevel nyde dem - ikke mindst hvis man er interesseret i den klassiske lag-på-lag-teknik - typisk tre lag, og så er det slut. 
    For en akvarel afslører altid sin produktionshistorie hvis man bare ved lidt om teknikken og vilkårene for at male akvarelbilleder som har visuel effekt og gennemslagskraft.
   
Fra hans søn Hans Henriksen ved jeg at hans far Harald regnede med at en sådan akvarel tog det ca. 3-4 timer at male. 
   Altså på en god dag ville 'høsten' være to smukke akvareller med naturen som motiv når man var 'Harald'.

I et følgende indlæg vil jeg fortælle om mine nyeste erhvervelser af HH-træsnit.