Fill up my cup |
Min samlermani som er gået ud over Harald Henriksen det sidste års tid, de af mine egne akvareller som jeg er mest stolt af, min betagelse af outsidere som Otto Frello har endeligt bevist for mig selv at mit æstetiske kunstsyn - den type kunst som jeg glædes mest ved at se - er tilbageskuende. Og altså inderste inde konservativt.
Og den erkendelse har ikke været nem at komme til. Jeg har altid gennem årene været optaget af nye kunstretninger - udviklingen af de forskelle former for nonfigurativ kunst som har afløst hinanden siden starten af forrige århundrede.
Selv om det i den grad dufter 'reaktionært' så sker det oftere og oftere når jeg konfronteres med moderne kunst, at jeg i mit indre tænker: "smøreri".
Jeg siger det naturligvis ikke højt. Og jeg ved godt at mange af de billeder jeg ser på udstillinger inden for den etablerede kunsthistoriker-frame, er værdifuld og væsentlig kunst - og i øvrigt har gjort sig godt på markedet.
Dette for lige at forklare at jeg af en ven på Facebook blive gjort opmærksom på en kvindelig kunstner Catrine Welt Stein. Og bliver hooked af et enkelt af hendes billeder. Og begynder at søge ...
Her nogle af hendes billeder fra blog-hjemmesiden catrinwelzstein.blogspot.dk:
Portrait in Pastell, II |
Spiderwoman |
New Beginnngs |
In the Butterfly Garden |
The day I lost my Heart |
Abrakadabra |
Hun skaber ikke kun "damebilleder" som dem ovenfor.
På hjemmesiden www.redbubble.com finder man mange andre motiver, som fx disse her:
Buddies |
Riding through the Night |
Under my Umbrella |
Lullaby |
The Blue Cat |
Feeling Festive |
That´s my Way |
Hvordan arbejder Catrine?
Hun er naturligvis helt moderne og gør brug af den tænkning jeg har beskrevet mange gange her på bloggen: conceptual blending.
Hun fotograferer eller finde gamle og nye billeder fra alle mulige bøger og blade. Og så sætter hun dem i sin computer og ...
My images are all digital made. I collect old images and illustrations and put them new together in Photoshop. The working process is based on combining and the division of photographs, with removing, filling and retouch. Using digital medium I have far more creative possibilities and I can work much faster then on the Canvas. Perhaps, my skills have been formed during the long years of working in front of my computer. Thanks to all that I can create my art best in digital.
Her et par af de "forbilleder" hun er gået ud fra i to af de ovenstående billede med titlerne "Under my Umbrella" og "Lullaby":
For this image I used a photo of a red parakeet, which I shot in the Bird Park in Kuala Lumpur, Malaysia |
Under my Umbrella |
This was the original Image I used … |
Lullaby |
Af vores egne kunstnere er hun utvivlsomt visuelt og motivisk nært beslægtet med Julie Nord. Men et beslægtet kunstnertemperament finder vi også i Otto Frello.
De motiviske rødder der har inspireret hende, opregner hun sådan:
My inspirations are: Fantasy, children stories, medieval, Jugendstil, Folklore and Surrealism. I am inspired by the work of Nicoletta Ceccoli, Kelly Rae Roberts, Sabrina Ward Harrison, Olaf Hajek, Maggie Taylor, Natalie Shau, Colette Calascione and Nazario Graziano.My art world is Otto Dix, Frida Kahlo, Picasso, Gustav Klimt, Magritte and Boticelli.
Ikke mærkeligt at hun også er populær som illustrator (i øvrigt ligesom Gerda Wegener) hvad man kan se mange eksempler på, på hendes hjemmeside undere "published works":
Jeg kan nemt høre autoritative stemmer med kunstforstand hviske mig i øret at Catrine Weltz-Stein er for poppet, for glat, for indladende, for damet, for nem at gå til og mentalt at fordøje. For konfliktløs.
Det får så være. Jeg synes hun er god, fremragende moderne. Og konflikterne lurer under overfladen - i blendingen.
Hun er en kunstner hvis billeder præger sig på nethinden, og som man husker.
Her links til hendes blog og til hendes udstilling på redbubble.com:
http://catrinwelzstein.blogspot.dk/