I det foregående indlæg forsøgte jeg at finde ud af hvilken ler-klint der kunne være motivet til de to farvtryk lavet med gipsplader som Harald Henriksen producerede i 1948, en teknik han eksperimenterede med i nogle få billeder i 40´erne.
Anledningen var at jeg havde anskaffet mig et billede som jeg først troede jeg allerede havde - fordi motivet var næsen identisk, men som - viste det sig - var større, med flere detaljer og farvenuancer end det tryk der hang på min væg i forvejen.
Og selv om motivet var nogenlunde det samme, så var der en 'sektion' mere med af klinten i den større version, og skyerne på himmelen var også aftegnet meget tydeligere i det nyerhvervede tryk.
![]() |
Mit først tryk - 21 x 28 cm |
![]() |
Det nyerhvervede større tryk: 39 x 49 cm |
Jagten endte i første omgang med at jeg følte mig overbevist om at motivet var Lundsgård Klint ved Kerteminde, et motiv han faktisk havde brugt i en af sine tidligere akvareller, dog kun placeret i landskabets baggrund:
![]() |
Harald Henriksen: Kerteminde Klint |
Der er imidlertid kommet et nyt overbevisende forslag fra sønnen Hans' frue der har noteret at motivet kunne være det samme som J.Th.Lundbyes berømte og monumentale ‘Kitnæs klint‘ fra 1843:
J. Th. Lundbye: En dansk kyst. 1842-43. |
Motivet til klinten i maleriet formodes at være den nordvendte Kignæs-skrænt i den nordlige ende af Færgelunden på østsiden af Hornsherred ud for Frederikssund by.
I bogen Nordsjællandsminder af Godfred Hartmann, side 109, beskrives hvordan Lundbye i sommeren 1842 sidder ved skrænterne af Kitnæs ved Jægerspris og gør forstudier til det monumentale værk – et nationalt stykke – han ville male. Det blev til mange skitser, og han beskrev trofast sin færden i sin dagbog: “Jægerspris Færgegaard, den 20. Juny. Vi tog over med Færgen, og jeg malede strax en lille Skizze henne ved Klinten."
![]() |
J. Th. Lundbye: Fosrstudie til 'En dansk kyst' |
Hvis man har svært ved at genkende klinten på Harald Henriksens to snit - fra J. Th. Lundbyes maleri, så må man bare konstatere at Lundbye har taget sig nogle gevaldige kunstneriske friheder i den endelige version, som det næsten et år at færdiggøre.
Et foto af klinten, taget for nogle år siden af Haralds søn, viser motivets reelle proportioner.
![]() |
Foto af klinten ved Kitnæs, 2008 |
Der er flere gode argumenter for at det er den klint der også er motivet for Harald Henriksens gipsplade-snit:
- At der faktisk i horisonten til venstre i Harald Henriksen trykkene kan ses en kyst som også ses både i fotoet og i de to Lundbye-malerier oven for.
- At Harald Henriksen i mange år har malet både akvareller og træsnit med Hornsherred-landskaber som motiv, især landskabet omkring Bramsnæs Vig.
Her to Lundbye-skitser af Røsnæs-klinterne:
- At Harald Henriksen var en stor beundrer af J. Th. Lundbye, og i andre af sine billeder med klinter også har valgt steder som J. Th. Lundbye ligeledes har brugt som motiv: Røsnæs-klinterne.
Her nogle af Harald Henriksens akvareller med motiv fra Røsnæs-klinterne:
Jeg nævnte i det foregående indlæg om 'jagten' at Harald Henriksen var inkarneret friluftsmaler, og at han stort set altid malede sine akvareller on location.
I et af de fotos jeg har lånt fra hjemmesiden som viser ham sidde udendørs og male en af sine akvareller, kan man (måske) se ham male det motiv som jeg har hængende derhjemme:
![]() |
Harald Henriksen: Maj i Høsterkøb, 1944 |
![]() |
Harald Henriksen maler ude i naturen, 1948 |
Årstallene passer ikke, og baggrunden for frugttræerne er heller ikke den samme. Men alligevel ... Vi er tæt på.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar