Sider

lørdag den 23. november 2013

Noget om hunde og katte og haler der logrer - højre og venstre hjernehalvdel, spejlneuroner og følelser i funktion når kæledyr aflæser hinandens humør på halens bevægelser

Jeg har her på bloggen jævnligt genfortalt videnskabsjournalistiske nyheder som jeg har opsporet via fx Illustreret Videnskab, Weekendavisens tillæg "Viden", Lone Franks blog m.v. 
   Mit fokus har især været den nyere hjerneforskning som på forskellig måde har kunnet kaste lys over den neurologiske baggrund for kreativitet, identifikation, glæden ved genkendlighed, neuroæstetik, fantasivirksomhed, filmoplevelse, journalistisk arbejde, mv. 
   Det drejer sig blandt andet om fænomener som: 
  • hjernens belønningssystem med udløsning af endorfiner, dopamin, serotonin, oxytocin mv., 
  • spejlneuroner og deres betydning for automatisk og øjeblikkelig indlevelse i andre følelseliv, 
  • default mode network som det der er aktivt og går i dagdrømmer-mode når man ikke laver en skid, 
  • flowtilstanden hvor man glemmer sig selv og tid og sted under arbejdet, en mental tilstand som skabes og fungere ved fx at skrive bøger, se film, løbe længe og hårdt, være god ved andre,  mv, 
  • 'theory of mind' som er forudsætningen for at vi kan læse andres tanker ud fra deres sprog, gestus og mimik,
  • den omformende og helenede effekt på hjernen af meditation - og Mozart-musik
  • forskellen på og samarbejdet mellem de to hjernehalvdele når svære problemer skal løses, og nye ideer findes på. 
Alt det og meget mere har jeg været inde over i en lang række indlæg hvor jeg typisk har gået til kilderne - de udenlandske videnskabsjournalistiske artikler - eller de tungere rigtige videnskabelige artikler på engelsk - for at være nogenlunde på sikker grund om hvad jeg fortalte videre.

Også det re-lancerede og re-formaterede Metroxpress som jeg hver morgen kan tage med hjem fra morgensvømingen og læse på ti minutter, har nu et ugentligt fast opslag "Viden" - med nyheder - ofte kuriøse - fra videnskabens forkant. Og det er al ære værd og en god fornyelse.
   Denne morgen spidser jeg øjne ved en lille historie nederst på den venstre side af opslaget med rubrikken 
Sådan lurer du din hund
Underrubrikken på netversionen lyder:
Er du ikke hundevisker? Så blive hundlæser!
Nu er jeg jo ikke så meget til hunde som til katte. Især til én kat, vores egen, Fister, som man som menneske kan aflæse nemt og lige til: Løftet Hale: "Jeg hilser jer på to ben, og skulle vi så se at få fyldt min madskål!" Eller: Han lægger sig på ryggen, spreder alle ben til alle sider og blotter bugen, aflæses entydigt som: "Kæl mig, klø mig, klap mig, kram mig. Og det skal være nu!" 
   Ja, hvor svært kan det være - for os kattofile!


Men historien i dagens Metroxpress handler om menneskets bedste ven hunden, og dækker sådan set næsten hele det spektrum af emner jeg har nævnt ovenfor. Her blot samlet og koncentreret i et hundeperspektiv, hvilket gør det hele noget enklere.
   Derfor tillader jeg mig også at citere notitsen i sin helhed. Den optræder selv uden kilde, men er altså ellers lige i øjet:
Ligesom (hos) mennesket fungerer hundens højre og venstre hjernehalvdel forskelligt.
   Din hund logrer således til højre, når den er glad, og til venstre når den er usikker.
  Andre hunde aflæser en logren i samme side af hjernen, som der logres til, og dermed smitter hundenes reaktion af på hinanden.
   En højre-logren fra en anden hund vil få hundens højre hjernehalvdel til at producere stoffer, der får den til at slappe af.
   En venstre-logren vil derimod producere stoffer i venstre hjernehalvdel, der gør hunden nervøs og får dens hjerte til at slå hurtigere.
Kilden er her:
http://www.designntrend.com/articles/8863/20131101/behind-tail-wagging-whats-happening-dogs-brains-scientists-decode-canine.htm
Forskeren der fortæller om sin forskning i hundes spejlende hale-kommunikation, er professor Georgio Vallortigara, The University of Trento.
     Denne følgende video vises i artiklen for at illustrere og dokumentere hvad det drejer sig om: at hunde kan logre med bias til højre eller bias til venstre - og andre hunde kan så - via deres spejlneuroner og disses neurale forbindelser til det limbiske system der producerer følelser - automatisk aflæse om modpart-hunden er afslappet og glad (=højresidig logren), eller stresset og anspændt (=venstresidig logren).


Gad vide om det også er sådan med dejlige damer: Vrik til højre: "Kom bare nærmere." Vrik til venstre: "Hold afstand, jeg har andet at tænke på." Ingen vrik: "Jeg er chef - og du er fyret!

Jeg og fruen har tidligere haft siameserkatte som både er ekstremt udtryksfulde og skrækkeligt støjende når de kommunikerer med deres miaven.
   Men hvordan er det med siameserkattes haler? Hvad fortæller de? - Se bare her:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar