Jeg så forleden en tv-udsendelse på DR-K som handlede om nøgenmotiver i kunst fra forskellige tidsaldre. Der var billeder og skulpturer fra både græsk-romersk oldtid, europæisk middelalder og renæssancen. Et af billederne husker jeg at jeg har set i virkeligheden, nemlig ovenstående. I Firenze har det været. Og det gjorde et uudsletteligt indtryk på mig.
Det der slog mig var den pointe som udsendelsens engelske kunsthistorie-ekspert kom med, nemlig at dette berømte billede af Botticielli var gennemsyret af en (tre)dobbelt ikonografi - en blanding af middelalderens religiøst funderede malerier af motivet Eva i Paradis (som var kamuflerede billeder af Jomfru Maria - uden tøj på) og så rennæssancens ambition om at genoplive den græske oldtids frigjorte syn på mennesket, kvinden - ved at vælge motiver fra den græske gudeverden - her kærlighedsgudinden Venus.
Den tanke jeg fik, lige på det her sted i udsendelsen, var at når dette maleri gør så stærkt et indtryk - også ud over sin egen tid, så er det netop fordi det "vibrerer" indholds-, form- og udtryksmæssigt mellem flere "lag" og fortolkninger - altså at der er tale om visuel blending i særlig stærk grad. Og jeg tror at deri ligger forklaringen på at dette maleri virker og virkede stå stærkt - i hvert fald på mig.
Wikipedia forklarer det med "flere lag" sådan her:
Viewed from a religious standpoint, the nudity of Venus suggests that of Eve before the Fall as well as the pure love of Paradise. Once landed, the goddess of love will don the earthly garb of mortal sin, an act that will lead to the New Eve - the Madonna whose purity is represented by the nude Venus. Once draped in earthly garments she becomes a personification of the Christian Church which offers a spiritual transport back to the pure love of eternal salvation. In this case the scallop shell upon which this image of Venus/Eve/Madonna/Church stands may be seen in its traditionally symbolic pilgrimage context. Furthermore, the broad expanse of sea serves as a reminder of the Virgin Marys' title stella maris, allluding both to the Madonna's name (Maria/maris) and to the heavenly body (Venus/stella). The sea brings forth Venus just as the Virgin gives birth to the ultimate symbol of love, Christ.Det er måske deri - blending af middelalder og græsk-romersk oldtid for at skab et nyt konceptuelt rum - at renæssancens utrolige kunstneriske impact ligger, helt overordnet.
De indiskutabelt største skønhedsoplevelser jeg har haft med arkitektur, bygninger og byer, er Firenze, Venedig og Siena. Alle renæssancefødte - ligesom Venus.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar