Sider

mandag den 3. maj 2010

At høre stemmer - er det udtryk for fejlstyret kreativitet?

Indimellem er det lidt skræmmende hvordan et tema man har fokuseret på og er særligt optaget af, bringer nye ting ind i opmærksomhedefeltet.

Jeg har været vejleder på et produktionsspeciale på journalistik på RUC som gik ud på at udvikle et nyt og moderne montagekoncept til P 1-morgenfladen i DR-radio.
   Et produktionspeciale i sig selv er en blended specialeform: halvt kreativ og eksperimenterende produktion, halvt akademisk rapport. Det er en specialeform som appellerer til journaliststuderende som er lidt "skæve" i hovedet. Derfor er jeg glad for at være vejleder for den slags hybrid-specialer.
   Det speciale jeg nu skal til at bedømme, handler så om at genoplive og forny en blended genre: radiomontagen. Det er et projekt som nødvendigvis kræver konceptuel blending af den specialeskrivende: i det ene input-rum har han alt det der kendetegner den traditionelle montageform, i det andet input-rum har han de krav til indslagselementer som en fornyet P1-morgenflade stiller, inspireret af fokusgruppeundersøgelser. I det blendede rum finder vi så et nyt koncept og en dummyproduktion der er produceret ud fra det.
   Men her rejser sig for mig pludselig et spørgsmål: Kan man have flere end 2 input-rum ifølge teorien om konceptuel blending? For i dette speciale indgår der også klart et tredje input-rum: dramaturgiske og fortælletekniske skemaer og principper, dels fra tv, dels fra radiomontagen, og dels fra fortællende journalstik.
   Muligvis er dette tredje input-rum en særlig afart af det som blending-teorien kalder det generiske rum ("generic space"), det rum som leverer mulighederne for at sammenkoble elementer fra de to input-rum (se modellen i blogindlægget fra den 9/4.

Så kommer den sidste mærkelige kobling: Den radiomontage-føljeton som udgør produktionsdelen i specialet fortæller om en person som fra han var 5 år og til han nu er en ung mand, har "hørt stemmer", dvs. han har haft lyd- hallucinationer som i perioder har belastet ham stærkt psykisk og handicappet ham alvorligt i forholdet til omgivelserne og til sig selv. En spaltet person, med andre ord.
   I et efterfølgende interview med en ekspert og behandler i forhold til denne særlige psykiske lidelse, får vi at vide:
  • at ca. 200.000 mennesker i Danmark "hører stemmer",
  • at for ca. en tredjedels vedkommende er det psykisk invaliderende og kræver behandling
  • at behandlingen kan bestå i at den der hører stemmerne, går i indre dialog og begynder at forhandle med dem
  • at en stor del af dem der hører stemmer, kan fører det tilbage til traumatiske oplevelser tidligere i livet.
Jeg tænker at det jo ligner noget af det jeg har skrevet om i forbindelse med den (særligt) kreative personlighed, hvor jeg har eftersporet oplevelse af tab og savn og fremmedgørelse, der fører til en splittelse og et forstærket fantasiliv, som vedkommende så senere udnytter og omsætter til kreative aktiviteter hvor de to sider af personligheden arbejder sammen i blendede kreative produkter: kunst, videnskabelige opdagelser, opfindelser, etc.
   I tilfældet med den unge mand der hørte stemmer og blev helbredt ved at begynde at forhandle med dem, kan man jo sige at de traumatiske oplevelser han oprindelig havde haft, ikke førte til udvikling af fantasilivet og senere kreative produkter, men blev låst fast indvendig i bevidstheden i form af stemmer der terroriserede ham og havde magt over ham, og dermed bremsede hans udvikling.

En ting jeg i øvrigt bed mærke i, var at eksperten fortalte at det center i hjernen som blev aktiveret når den pågældende person hørte stemmer, ikke var hørecentret, men talecentret. Det svarer til det jeg tidligere har noteret at det er de samme områder af hjernen der arbejder aktivt når man ser et bestemt motiv i omverdenden, og når man gør sig forestillinger om et lignende motiv inde i hovedet. Og det viser altså at der rent objektivt er en psykisk udspaltet instans i den stemmehørendes hjerne der så at sige har besat talecentret og indvendigt taler til ham med brug af hans egen stemme. 

Det med at høre stemmer som ikke høres med det ydre øre, minder mig så også om de mange historier jeg husker om både kunstnere og videnskabsmænd som i kortere eller længere perioder af deres liv har været plaget af psykiske lidelser og været indlagt på psykiatriske afdelinger.  
   Temaet kreativitet og psykiske lidelser er dermed slået an.

2 kommentarer:

  1. Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, skal du kontakte doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og også kontakte doktor Zuzu på Viber via +2347013499818

    SvarSlet
  2. Jeg er her for at vidne for verden om David Mohammeds godhed
    Jeg blev syg af herpes1 & 2 og jeg ledte efter hjælp til den der
    vil hjælpe mig, kender en til at hjælpe, når min ven fortæller mig om David
    muhammed og han gav mig sin e-mail, og jeg kontaktede ham, og jeg fortæller ham
    mit problem, han fortalte mig, at han havde urtemedicin mod herpes1 & 2 i
    var så glad for at høre det, og han henviste mig også til mange mennesker
    han hjalp også med urtekuren, jeg var så glad for, at der er en kur mod
    denne herpes1 & 2 anmodede jeg om for produktet de næste 4 dage den
    urter var på min plads i USA, jeg tog det efter hans instruktion
    efter alt og jeg gik på hospitalet for at foretage checkup og resultatet
    var negativ, og jeg var meget glad for det, jeg e-maile ham igen og tak
    ham og jeg ville betale ham, sagde han, at jeg skulle tage mine penge
    væk sagde han til mig, at jeg skulle fortælle verden om ham, så jeg er nu
    her for at fortælle verden, hvor David Muhammed redder mit liv, han er en mand
    med er en egen destination, du kan tro på ham med dit liv og han
    vil give dig et godt resultat, han udfører også alle slags sygdomme som

     
     Penge stave
    Træk for sundhedsdel
    Fremme i erhvervslivet
    Tiltrækningspreg
    Heks hjem
    Ex tilbage trylleformular
    Åndelig healer spell
    Kærligheds fortryllelse
    Lotteri stave
    Graviditet stave
    Kampagne fortryllelse
    Voodoo
    Gifte dig
    Soulmate spell
    Beskyttelsesformular
    HIV / AIDS
    Blive gravid
    Helbrede enhver form for kropssygdom
    ETC
    kontakt ham via hans e-mail
    adresse: muhammedspellcast@gmail.com eller Du kan også kontakte ham på WhatsApp +2347059007941

    SvarSlet