Sider

torsdag den 28. februar 2013

En faktions-nyhed om kyniske og griske entreprenørers kartelaftaler - konceputelt blended med kriminelle asylansøgere - til 'Nyhedsposten'

Pas på! Læs kun dette af interesse for mocumentary-nyheder og lignende blandingsgenrer:

I det foregående blogindlæg og i et indlæg på Facebook forholdt jeg mig kritisk til en nyhed i TV 2/Nyhederne i mandags, et indlæg der i min optik på næsten parodisk vis illustrerede tal-baseret fordomsformidlende og -forstærkende journalistik når den er under det professionelle lavmål.
   Og som en der har undervist i hundredevis af både uddannede skandinaviske tv- og radio-journalister og og flere hundrede danske journaliststuderende i mange år - faktisk siden 1972 - så græmmedes jeg, og "vidste ikke om jeg skulle grine eller græde" da jeg sad og så den ved middagsbordet. 
   Jeg havde lavet stegt lever a la Venedig og ovnbagte rodfrugter. Og fik en dårlig smag i munden.

Jeg fik mange "likes" på Facebook for min kritisk-analytiske kommentar, men også mndre positive kommentarer fra respekterede facebook-venner: om jeg mente at det slet ikke skulle frem at en stor del af asylansøgerne begik (små)kriminalitet, som de havde fået "fældende afgørelser for".

Jeg havde skåret kraftigt ned i det oprindelige indlæg.
   I den del jeg redigerede ud, var et afsnit hvor jeg skrev at både asylansøgere, danske og etniske drenge-bander, bankdirektører, rockere, kommunaldirektører, kontanthjælpsmodtagere, sorte håndværksmestre, alfonser og bordelmuttere, mordere og røver, misbrugere af au-pair-ordningen, m.fl. skulle straffes efter loven. Og at intet af denne brogede palet af kriminalitet i Danmark naturligvis skulle  holdes skjult for offentligheden, hvis det stod til mig.

Jeg strøg dette i den udsendte Facebook-version, fordi jeg syntes at citatet af nyhedens egne formuleringer i sig selv dokumenterede den absurde og fordomsforstærkende ramme for vinklens tal-baserede "sandhed" - og den deri formulerede sammenligning af ...
"813 kriminelle asylansøgere" med "danskerne som helhed"
og at ...
"asylansøgerne som gruppe var 23 gange så kriminelle som danskerne i 2011"
Idag til aften var der så i TV-Avisen 21.30-udsendelse en nyhed om (kriminelle?) stor- og mellemstore københavnske entreprenører der gennem et ulovligt kartelsamarbejde i en række år havde "snydt" bygherrerne- og dermed lejere og beboere - for mange, mange millioner kroner, som de havde betalt i overpris.

Jeg fik så den tossede ide at tage fortælle-skemaet fra nyheden om de kriminelle asylansøgere (som vist nok for det meste bor i lejrbarakker i Nordsjælland) og konceptuelt blande det med dagens nyhed om de kriminelle storentreprenører - hvis villaer nok også alle ligger i de nordlige forstæder til København. En slags naboer er de vel egentlig.
   Det følgende er altså et fiktivt "citat" - nærmest at betragte som en kontrafaktisk nyhedshistorie fra det frit opfundne organ "Nyhedsposten".
   Og tallene er naturligvis ikke baseret på nogen selvstændig research - "frit opfundet" - men med faktuel inspiration fra både den ene nyhed og den anden.
   Her følger faktionshistorien, og den må ikke citeres uden angivelse af at det er en konstruktion til pædagogisk brug - i ånd beslægtet med de herlige ATS-historier i min daglige avis. ATS er i øvrigt naturligvis velkommen til at citere uddrag af den:

Hver femte entreprenør begår kriminalitet.                                                     
Danske entreprenører som gruppe er langt mere kriminelle end danskerne som helhed. Det viser helt nye tal fra konkurrence- og forbrugerstyrelsen og tal fra Danmarks Statistik.
   Mindst 20 større storkøbenhavnske bygge- og anlægsfirmaer er sigtet for at have koordineret pris på bud på mindst 50 opgaver siden 2005. Samlet er der tale om opgaver for en halv milliard kroner i det der betegnes som danmarkshistoriens største kartelsag siden el-kartellet, siger chefen for bagmandspolitiet. Det svarer til omkring hver femte af de større og mellemstore entreprenører i Storkøbenhavn.

   Ser man udelukkende på overtrædelser af konkurrenceloven, er de sigtede entreprenører som gruppe 23 gange så kriminelle som danskerne i 2011.

   - Vi ser et klart stigende antal sager der er så grove at i første omgang bygherrerne og i sidste ende forbrugerne – lejere og beboere - har betalt kraftige overpriser, siger viceinspektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
   På grund af den omfattende kriminalitet, er sagerne nu af konkurrence- og forbrugerstyrelsen overgivet til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk kriminalitet (SØK) – også kaldet bagmandspolitiet. Det sker i et forsøg på at forhindre entreprenører i gang på gang at begå ny kriminalitet.
   - Vi har kunnet se et behov for at gøre noget ved disse entreprenører, som misbruger systemet, siger viceinspektør Carsten Schmidt.
   På Christiansborg overrasker det, at store og mellemstore københavnske entreprenører overtræder konkurrenceloven 23 gange så ofte som danskere som helhed.
   - Det er meget voldsomme tal. Det understreger, at der er behov for at stramme op på en række områder, siger Dansk Folkepartis erhvervsordfører Hans Kristian Skibby.
   -Det er desværre ikke et nyt problem, at vi har en række storentreprenører, der laver ulovlige kartelaftaler alene for at øge profitten ved at sætte konkurrencen ud af kraft. Men jeg synes, at tallet er svimlende højt, siger SF's integrationsordfører Karina Lorentzen.
   Erhvers- og vækstminister Annette Wilhelmsen ønskede ikke at udtale sig.
Jeg har ingen forstilling om at nogen seriøs avis - eller seriøs radio- eller TV-nyhedsredaktion ville finde på at fortælle den historie på den måde hvis ellers tallene var tjekket på kryds og tværs. 
   Men hvorfor egentlig ikke?

Se selv de to "inspirationskilder" til blandingshistorien fra "Nyhedsposten":
   Her først er et link til den oprindelige historie som fik mig til at græde og grine - i netversionen fra TV 2/Nyhederne:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-65024784:hver-femte-asylans%C3%B8ger-beg%C3%A5r-kriminalitet.html
Og her et link til TV-Avisens historie - fra 'Pengemagasinet' - om de luskede storentreprenører som har rottet sig sammen om at snyde og bedrage deres bygherrer for millioner - og dermed i tusindvis af lejere og beboere i de moderne kassebyggerier rundt omkring i København og nærmeste omegn:
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2013/02/27/203601.htm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar