Jeg har tidligere skrevet om min kreative frisør. En mand som klart falder inden for kategorien den særligt kreative personlighed. Indlægget kan du finde her http://petersudsigt.blogspot.com/2010/09/min-kreative-frisr.html
Det er sådan at ham har jeg haft fast som frisør i vel snart 20 år. Med årene har vi fundet ud af at vi har en lang række fælles interesser der har med kreativitet at gøre, fx film, og det at overskride mentale grænser, og at få nye ideer. Og på grund af den ivrige snak om slige sager, så tager min klipning ofte mere end den normerede halve time. Uden at det koster mere.
Vi har faktisk også byttet: en klipning for en af mine bøger.
Efter at jeg sidste år havde fortalt ham om min blog og om min omtale af frisørerhvervets indbygge krav til kreativitet , kan jeg jo høre at han indimellem er inde og læse. Og han bruger det tydeligvis til noget. Ved den sidste klipning var han i hopla.
Det at klippe et andet menneske er i sig selv en kreativ proces. Det kan jeg og min frisør hurtigt blive enige om.
Du må have en forestilling om den færdige frisure - et mentalt forbillede eller et der findes i blade for frisører der vil holde sig opdateret og på forkant - og så må du bruge hånd, fingre, saks og kam til - ud af den gamle "ikke-frisure" som kunden sidder med - kreativt at forme den nye, klip for klip.
Klipningens formgivning af håret som indrammer ansigtet, er naturligvis underkastet en række æstetiske principper som i høj grad falder sammen med dem jeg har læst mig til hos hjerneforskeren V. S. Ramachandran. og som jeg har omtalt i flere af indlæggene om akvarelmaleriets mysterier: symmetri, isolation, gruppering, borte-tit, overdrivelse, kontrast, rytme, mv.
Klipningens formgivning af håret som indrammer ansigtet, er naturligvis underkastet en række æstetiske principper som i høj grad falder sammen med dem jeg har læst mig til hos hjerneforskeren V. S. Ramachandran. og som jeg har omtalt i flere af indlæggene om akvarelmaleriets mysterier: symmetri, isolation, gruppering, borte-tit, overdrivelse, kontrast, rytme, mv.
Og selv det helt specielle princip om metaforen indgår i nogle af de mere fantasifulde frisurer, som i punk-frisurer eller fx dem som den japanske harajuku-subkultur fremviser, og som jeg tidligere har skrevet om i indlægget http://petersudsigt.blogspot.com/2011/09/harajuku-den-japanske-blanding.html
Her et par eksempler til fornøjelig beskuelse:
Det er frisurer som kan finde på at mime Harry Potter-filmuniverset eller associere til filmatiseringe af Ringenes Herre. I hvert fald er der her tale om metaforiske blending med æstetiske indspark fra manga-tegneserie-stilen.
Nu er det ikke sådanne frisurer min kreative frisør får lov til bruge som forbillede for min frisure - som er kort-kort og gråt-i-gråt. Og der er nok heller ikke mange unge i Vordingborg som kommer ind og ønsker den slags.
Men jeg er nu ikke i tvivl om at hvis han fik lov og fik ønsket fra en kunde, så ville han elske at klippe den slags frisurer frem.
Det vi ad krøllede omveje blev enigeom denne gang, var at der faktisk er store ligheder mellem det jeg forsøger at gøre og oplever når jeg maler akvarel, og det han gør og oplever når han klipper en frisure.
Der er tale om en slags lag på lag-teknik, bare i omvendt: fraklip af tot efter tot-teknik. I begge tilfælde må du helt fra starten have en plan for i hvilken rækkefølge du vil gøre tingene. Og når du først har gjort noget - lagt en farve eller klippet en tot - så er der ingen vej tilbage.
Under min søgen efter eksempler til at illustrere dette med metaforen i frisuren, der finder jeg følgende artikel som jo vender sagen om. Hvordan ser jeg og min kommende frisure ud på det billede som min kreative frisør har inde i hovedet, og som han vil klippe efter?
Teknikken hedder argumentet reality. Jeg ved ikke om min frisør bruger den, men det skulle ikke undre mig. Artiklen her som er forskræp til et tv-indslag, er jo et par år gammel:
Fremtidens 3D - prøv frisuren før håret rygerFredag d. 19. jun. 2009 kl. 08:39 af Dorthe Duvanderfor TV 2 NyhederneKunne det ikke være fedt, hvis man kunne prøve frisuren...inden man blev klippet. Eller prøve tøjet... uden egentlig at skulle tage det på? Det er et par af de ting, der vil være muligt i fremtiden. Go'morgen Danmarks hjemmeside-ekspert, Anders Buch, har kigget nærmere på fænomenet "augmented reality" - hvor man blander fysisk og digital virkelighed. "Augmented Reality" kan oversættes til dansk med "forstærket virkelighed" og giver mulighed for at bruge 3D i den virkelige verden.
Blending igen: "hvor man blander fysisk og digital virkelighed".
Jeg søger videre på "augumented reality" og finder denne interessante artikel.
Hologram" Holiday
On Thursday night Thea Baumann’s new show Hologram Holiday will open as part of ‘My Own Private Neon Oasis’, a Museum of Brisbane contemporary art project that draws on the stories and tropical atmosphere of river-side Sunnybank for inspiration.For Hologram Holiday, the divinely tempting invite reads as follows:"Be pampered by this shimmering fantasy salon, and teleported to an elusive neon mirage while having a beauty treatment conducted by the Hologram Hostesses in iNails salon. Hologram Holiday features Augmented Reality enhanced manicures, dreamy exotica soundtrack, and hypersaturated in-flight entertainment."This is the first time in Australia that augmented reality has been devised as part of a couture concept. The augmented reality chips will be applied to viewers’ nails and to rings, allowing one to interact with live holographic animations before their very eyes. This is fashion at its most transformative and futuristic. If you are in Bris Vegas, I implore you, in the name of all things fantasy art, neon and sexy sci fi, to check it out.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar