Sider

søndag den 13. marts 2011

Kreativ udnyttelse af nettets muligheder (1): Forfatter publicerer og sælger egne e-bøger på nettet - med kæmpesucces

Information havde i onsdags en artikel med rubrikken: "Solgte 900.000 romaner via nettet på et år". Underrubrikken fortæller: "E-bogs-revolutionen i USA har givet nye indie-forfattere mulighed for at tjene styrtende med penge uden om de sædvanlige pengeslugende nåleøjer, som agenter og forlag er."
   Forfatteren hedder Amanda Hocking, og ifølge artiklen er hun blevet millionær i dollars ved at sælge selvproducerede e-bøger på nettet. Artiklen fortæller:
Amanda Hocking har altid haft en drøm om at blive forfatter, og hun har også skrevet på livet løs, men ingen forlag har været interesseret i hendes ungdomsbøger, der er romancer og fantsy-historier om vampyrer og zombier. (/) I otte år forsøgte hun at få udgivet nogle af dem via de traditionelle kanaler, fordi hun troede, det var den eneste vej for en kommende forfatter. Men så læste hun en artikel om to forfattere der tjente godt ved at udgive deres bøger som e-bøger. (...)
"Jeg tænkte det ville være bedre, end at de lå på min computer. Det værste der kunne ske, var at ingen ville læse dem, og sådan var det jo allerede," siger hun.
Det e-bogsformat hun udgiver i, er det der hedder Kindle, og som er udviklet af webboghandlen Amazon til deres  e-bogsreader.
   Hemmeligheden er kombinationen af målgruppe (unge piger), genren (fantacy) og prisen (mellem en og tre dollars pr. bog). Og Amanda beholder 70 procent af indtægterne.
   Se øvrigt hendes blog:

http://amandahocking.blogspot.com/

Det er i øvrigt på inspiration fra artiklen om hende at jeg nu er begyndt i regi af min blog at publicere mine "noter til en web-tv-dramaturgi". Hvorfor skulle de bare ligge "døde" på min computer?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar