Sider

søndag den 18. december 2011

Teater-journalistik - Pop-Up-Magazine i San Francisco - blending af genrer

For tre uger siden havde Weekendavisen en artikel om et smukt eksempel på blending af medier, genrer og fortælleformer - med journalistik i det en input-rum og teater-/sceneoptræden i det andet. Jeg har ikke hørt om det før, men som lyder - ja, "sjovt". Kreativt og grænseoverskridende.

Rubrikken var "Det levende magasin". Og overliggeren lød: "Hvem siger at journalistiske historier skal læses? Pop-Up Magazines historier opføres foran et live-publikum, hvor de kun lever i de to timer forestillingen varer." Journalist: Sole Bugge Møller.

Historien handler om en slags - ikke teatersport - men teaterjournalistik. Altså et eksempel på konceptuel blending af genrer og medier. Journalisten træder op på en scene foran et publikum, fortæller sin historie og illustrerer den med lydklip, citater, slides eller videoklip på et biograflærred.
Det hele startede som et eksperiment. Douglas McGray arbejdede som freelancejournalist for en række amerikanske medier som The New Yorker, New York Times, The Atlantic, Men det ærgrede ham, at de forskellige faggrupper havde så lidt med hinanden at gøre. Hvad ville der ske,hvis man puttede journalister, fotografer, radioproducer og dokumentarfilminstruktører i samme rum og bad dem om at præsenterer deres værker?
Ideen blev til et show i San Francisco i 2009. Det blev en succes, ifølge artiklen i Weekendavisen. Som nu "spilles" for femte gang.
   Man plejer at sige at aviser næste dag kun er egnet til at pakke fisk ind i. Det er lidt det der er fidusen her. Mens alt i medierne nu kan gemmes og bliver gemt i uger, måneder og år, så er et sådant nyhedshow jo som alt teater en en gangs-forestilling. Der er tal om en medieblanding der på en gang er helt moderne multimedie-agtigt, og samtidig et rigtig gammeldags og middelalderligt sceneshow - en live her og nu-formidlingsform fra før både aviser, radio, tv og internet blev opfundet:
"Vi ville skabe noget, der føltes live. Det var vigtig for os, at det var en begivenhed der ikke blev filmet, streamet eller fotograferet, men noget der kun eksisterede den ene aften, så publikum ville føle, at de var en del af noget specielt," siger  Douglas McGray.
Hvad tilfører det til historien at den fremføres som en scene-forestilling, frem for som traditionelt: en magasinartikel eller et indslag i tv?
   Ja, jeg synes det er ligesom forholdet mellem en af mine akvareller og så det fotografi der er "forbilledet". Akvarelformen og udtrykket giver: nyt "liv", en ekstra dimension, transponering ind i en anden mental perceptions- og bevidsthedstilstand.

Jeg kan naturligvis ikke lade være med at associere til en anden moderne og blended genre: The Daily Show med John Stewart. Som er et af de få tv-programmer som jeg efterhånden kan holde ud at se. Og som ifølge artikler jeg har læst, er den eneste form for tv-nyhedsudsendelse en masse unge i New York ser. Og de ser den altså som en formidling af nyheder, ikke som et satireprogram og som en slags fiktion. Satireformen og ironien blokerer altså ikke for forståelsen af nyhedskernen for den målgruppe.

Associationer til: sidste år historien om nyheder fortalt i gennem manga-tegnesrierformen. Og der er sitet "Naked News" som også formidler nyheder på en måde som gør at de glider nemmere ned for et særligt lystent publikum - eller hvilken metafor der her ellers vil være lige i øjet:


Conceptual blending af blød porno og hårde nyheder!
   Journalister bruger indimellem det metaforiske udsagn om en historie eller en nyhed at den er "sexet". Mon det er det der har inspireret konceptmagerne her?

Politikens tillæg "Viden" havde den 20. november et nyhedsnotits med rubrikken "nøgne mænd og kvinder skærper synet". Jeg citerer første del af teksten:
Skal man have en mand til at fokusere sit blik hurtigt, så bør han se på et foto af en nøgen kvinde. Og skal en kvinde gøre det samme, ja, så skal hun have et motiv af en nøgen mand foran sig. Det kan lyde indlysende, at en nøgen person tiltrækker sig det modsatte køns opmærksomhed ekstra godt. Men nu har et finsk forskerhold vist, at det faktisk sker. Hjernen fokuserer langt hurtigere blikket, når et menneske konfronteres med nøgenhed frem for sober påklædning.
Som næsten altid med den slags resultater fra den moderne hjerneforskning forklarer man det som noget der skyldes at det har givet bonus i evolutionær sammenhæng - her til at sikre en effektiv og  lynhurtig opfattelse af en potentiel mage. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar